خانه علمی پژوهشیمقالات غشاهای کامپوزیتی لایه نازک برای جداسازی کربن پس از احتراق: پلیمرها و فراتر از آن

غشاهای کامپوزیتی لایه نازک برای جداسازی کربن پس از احتراق: پلیمرها و فراتر از آن

توسط منیره جوادی
0 نظرات

چکیده

افزایش مقدار دی‌اکسید کربن اتمسفر (CO2 ) به دلیل احتراق سوخت‌های فسیلی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر آب و هوا شناخته شده است. جداسازی CO2 با استفاده از غشای جداسازی گاز، یک مسیر امیدوار کننده برای متعادل سازی انتشار گازهای گلخانه‌ای فراهم می‌نماید. غشاهای کامپوزیت لایه نازک[2] (TFC) می­توانند مقادیر بالایی از شار گاز را ایجاد کنند و یکی از کارآمدترین گزینه‌های صنعتی برای جداسازی CO2 می­باشند. در این مطالعه، مروری بر روند علم مواد غشاهای TFC برای جداسازی CO2 از گاز دودکش ارائه گردیده است. طیف وسیعی از رویکردهای سنتزی و مواد متنوع (پلیمرها، مواد معدنی و کربن) مورد استفاده در مجموعه‌های TFC را بررسی شده است و به طور دقیقی خواص ساختاری و شیمیایی مواد غشایی مورد استفاده در آینده بررسی گردیده که می‌تواند به مقابله با چالش‌های جداسازی CO2 صنعتی کمک کند. مقایسه عملکرد جداسازی CO2 / N2 و محدودیت‌های فنی فعلی جدیدترین غشاهای TFC نیز ارائه شده است. با به اشتراک گذاشتن چالش‌ها و فرصت‌های برجسته برای جهت­گیری‌های تحقیقاتی آینده در این زمینه بحث گردیده است.

نتیجه گیری

در این مطالعه، تحلیلی جامع از مواد مورد استفاده جهت ساخت غشاهای TFC برای جداسازی CO2 از گاز دودکش ارائه گردیده است. مواد پلیمری با فرآیندپذیری بالا و قابلیت جداسازی خوب، گسترده‌ترین مواد مورد بررسی هستند و تحقیقات در مورد پلیمرهای بسیار تراوا و با گزینش پذیری زیاد در حال پیشرفت هستند. اگرچه روش­های مختلفی برای بهبود عملکرد جداسازی CO2 / N2 غشاهای TFC بر اساس مواد معدنی (مانند زئولیت‌ها و سیلیس‌ها) و مواد کربنی (مانند گرافن، گرافن اکساید و نانولوله­ های کربنی) به کار گرفته شده است، اما شکاف قابل توجهی بین طرح های آزمایشگاهی و کاربردهای عملی باقی مانده است. مسائلی که ارتباط صنعتی آنها را مختل می‌کند شامل عیوب مرزی، فرآیندپذیری مواد مونتاژ شده، پتانسیل تولید در مقیاس انبوه و پایداری طولانی مدت است. یک رویکرد امیدوار کننده برای تقویت عملکرد غشای TFC فعلی در ترکیب ذرات متخلخل عامل دار با پلیمرهای گزینش ­پذیر است، که انتظار می‌رود از طریق آن تراوایی CO2 و گزینش پذیری CO2 / N2 به‌طور همزمان افزایش یابد. پیشرفت‌های آینده در این زمینه مستلزم همکاری نزدیک بین محققان و صنعت، با مزایای بالقوه برای دیگر کاربردهای جداسازی می­باشد.

 

[1] carbon capture

[2] thin film composite (TFC)

source :Thin film composite membranes for postcombustion carbon capture

ترجمه و ویرایش : ملیحه سبزه کار

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است