خانه علمی پژوهشیمقالات فولادسازی روشی برای بازیافت زباله های پلاستیکی

فولادسازی روشی برای بازیافت زباله های پلاستیکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : در سال ‌های اخیر، حجم زباله ‌های پلاستیکی سخت بازیافت، افزایش شدیدی داشته است و یک مشکل اجتماعی جدی را به وجود آورده است. در قرن بیست و یکم، استفاده مؤثر از منابع و ایجاد جامعه ای پایدار با محوریت بازیافت به شدت ضروری است.. در سال 1999، در ژاپن، 9760000 تن زباله پلاستیکی سوزانده شد. ضایعات پلاستیک شهری 4900000 تن از این حجم زباله را تشکیل میداد. ظروف و مواد بسته بندی حدود 70 درصد از زباله های پلاستیک شهری را تشکیل میدهند.

 در گذشته، ضایعات پلاستیک زباله­ های شهری، دفن و یا سوزانده میشدند. در آوریل 2000 قانون بازیافت ظروف و بسته ­بندی­ های پلاستیکی به اجرا درآمد. در سال­ های اخیر صنعت آهن و فولاد ژاپن، در یک حرکت داوطلبانه برای صرفه جویی انرژی به عنوان اقدامی برای مهار گرمایش جهانی، به بازیافت سالانه یک میلیون تن زباله پلاستیکی به عنوان ماده خام برای فولادسازی روی آورد.

 تحت چنین شرایطی، شرکت Nippon Steel فناوری جدیدی برای بازیافت زباله پلاستیکی با استفاده از کوره ‌های کک ایجاد کرد تا امکان کاهش مصرف انرژی در صنعت آهن و فولاد را فراهم و در نتیجه به ایجاد یک جامعه بازیافت‌ گرای پایدار کمک کند.در سال 2000، این فرآیند برای اولین بار در جهان عملی شد. کک­ سازی فرآیندی است که در آن زغال سنگ در اتمسفر احیا کننده فوق گرم و بدون اکسیژن کربونیزه میشود تا کک (جامد) و محصولات جانبی تولید شود. فرآیند بازیافت زباله پلاستیکی با استفاده از کوره های کک به صورت شماتیک در شکل ارائه شده است.

زباله های پلاستیکی مطابق با سیستم بازیافت، جمع آوری، جداسازی و سپس به کارخانه فولاد منتقل میشوند. در مرحله بعد خردایش، جداسازی مواد زائد و آگلومریزاسیون انجام میشود. زباله های پلاستیکی آگلومره شده، همراه با زغال سنگ در کوره با اتمسفر احیاکننده فاقد اکسیژن، شارژ و سپس در دمای حدود 1100 تا 1200 درجه سانتیگراد کربنیزه میشوند. کک (حدود 20٪)، قیر/روغن سبک (حدود 40٪) و گاز کوره کک (حدود 40٪) ، حاصل این فرآیند میباشند. کک به عنوان ماده احیا کننده سنگ آهن در کوره بلند ، قیر و روغن سبک به عنوان مواد اولیه تولید پلاستیک و گاز کوره کک به عنوان انرژی پاک در نیروگاه های حرارتی استفاده می شود. در سال 2000، اولین تجهیزات بازیافت زباله پلاستیک Nippon Steel  (ظرفیت: 50000 تن در سال) در Nagoya Works  و Kimitsu  به بهره برداری رسید. سپس، در سال 2002، تجهیزات بازیافت زباله پلاستیک بیشتری (ظرفیت: 25000 تن در سال) به ترتیب در Yawata و Muroran Works عملیاتی شد.

 

 

 

منبع : NIPPON STEEL TECHNICAL REPORT

ترجمه و ویرایش : مریم مهاجر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است