خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید کود اوره دوستدار محیط‌ زیست در کشور

تولید کود اوره دوستدار محیط‌ زیست در کشور

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : دانشیار بخش نانوبیوتکنولوژی گروه مهندسی علوم زیستی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران موفق به تولید کود اوره دوستدار محیط ‌زیست در پتروشیمی پردیس شد.

دکتر حسین صباحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فرآیند تولید اوره جدید پتروشیمی پردیس از نانو ذرات ابداعی استفاده شده که در ساختار آن‌ها هیچ ماده شیمیایی و حتی حلال شیمیایی وجود ندارد و با جلوگیری از انتشار فرمالدئید به اتمسفر، از آسیب به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

مجری طرح ادامه داد: تولید انبوه کود اوره با خواص Anti-cake، Slow-release، Environment-friendly و Eco-friendly برای نخستین بار در جهان در پتروشیمی پردیس اتفاق می‌افتد و این دستاورد علاوه‌بر افزایش سود حاصل از فروش، باعث ارتقاء استانداردهای کیفیت محصول، محیط زیست و کشاورزی و افزایش مزیت رقابتی می‌شود و با جذب مشتریان جدید از کشورهای توسعه‌یافته، پردیس را در صدر شرکت‌های تولیدکننده اوره جهان قرار می‌دهد.

نقش و جایگاه اوره در توسعه صنعت کشاورزی دنیا

وی خاطرنشان کرد: کود اوره به‌عنوان تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاهان یک ساله از جمله ذرت، گندم، جو، آفتاب‌گردان، کلزا، سویا گلرنگ، چغندرقند، نیشکر و سایر گیاهان زراعی یک ساله در سطح وسیعی در ایران و دنیا در حال استفاده است.

مجری طرح افزود: به‌طوری‌که در ایران سالانه حدود ۲ میلیون تن و در جهان حدود ۱۵۰ میلیون تن استفاده می‌شود. در مورد اهمیت استفاده از کودهای نیتروژنه بخصوص اوره در گیاهان زراعی یک ساله همین بس که در صورت مصرف نکردن، تولید این گیاهان تا یک دوم و حتی تا یک سوم مقدار پتانسیل ممکن است کاهش پیدا کند، خصوصاً در خاک‌های مناطق خشک مثل ایران که از نظر ماده آلی ضعیف هستند.

دکتر صباحی تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این‌که یکی از صادارت اصلی پتروشیمی ایران به کشورهایی چون هند و برزیل همین کود اوره است، به‌طوری‌که تولید سالانه این کود در ایران ۶.۵ میلیون تن است که پس از مصرف داخلی ۴.۵ میلیون تن آن سالانه صادر می‌شود.

وی در خصوص اوره ابداعی خاطرنشان کرد: افزایش خاصیت آنتی‌کیکی(ضد کلوخگی) محصول اوره، سبب ارتقاء استانداردهای کیفیت و محیط زیستی محصول تا بالاترین استانداردهای جهانی شده و سبب ارتقای مشتریان در سطح کشورهای توسعه‌یافته خواهد شد. رهایش کندتر اوره می‌تواند به بهبود کارآیی مصرف کود در مزرعه، سلامت بیشتر محصولات کشاورزی، کشاورزان و مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی منجر شود.

دانشیار دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: افزایش مقاومت گرمایی هم می‌تواند انتشار آمونیاک به اتمسفر را در مزرعه کاهش دهد. در این راستا ما موفق شدیم تا بطور مستقیم نانو ذرات صفحه‌ای را به همراه پودر گیاهی به کود اوره فرمالدئیددار در خط تولید اوره در پتروشیمی پردیس اضافه کرده و به‌طور مستقیم کود اوره با خاصیت آنتی‌کیکی(ضد کلوخگی) برتر، مقاومت مکانیکی و مقاومت گرمایی بالاتر، کند رهاتر و با انتشار کمتر فرمالدئید به اتمسفر تولید کنیم.

وی همچنین گفت: کاربرد وسیع دیگر اوره به‌عنوان کاتالیست در اگزوز خودروها، تولید چسب‌ها، فوم، لاستیک اتومبیل و تولید رزین‌های اوره / فرمالدئید قابل کاربرد در صنعت چوب، مبلمان، تخته‌های سه لا و چوب MDF است. دکتر صباحی افزود: نتایج DSC ما نشان دادند که در اوره کامپوزیتی تولیدی، نقطه تجزیه اوره به بیورت از ۱۸۸ به ۲۲۵ درجه سانتیگراد و نقطه تجزیه آن به سیانیوریک اسید از ۲۴۰ به ۳۵۳ درجه سانتیگراد افزایش یافت که تا بحال در هیچ یک از منابع این افزایش شگفت‌انگیز در نقطه تجزیه اوره گزارش نشده است.

مجری طرح ادامه داد: هم‌چنین مقاومت مکانیکی اوره تولیدی تا ۲۰ درصد بهبود یافت. با توجه به این نتایج بسیار امیدبخش می‌توان انتظار داشت که استفاده از این نوع اوره کامپوزیتی در این صنایع می‌تواند خصوصیات ضد آتش، ضد سایش و مقاومت مکانیکی آن‌ها را بهبود بخشد.

دستاوردها و خواص اوره ابداعی

دکتر صباحی با اشاره به دستاوردها و خواص اوره ابداعی گفت: در اوره کامپوزیتی جدید تنها با جایگزینی ۲۰ درصد نانو ذرات به جای فرمالدئید، سرعت رهایش اوره حدود ۱۶ درصد کندتر، مقاومت گرمایی ۳۷ تا ۱۱۳ درجه سانتیگراد بیشتر و انتشار فرمالدئید به اتمسفر به میزان ۲۲ درصد کمتر از اوره معمول است.

وی یادآور شد: نتایج DSC هم نشان دادند که اضافه کردن افزودنی‌های ابداعی به اوره، انرژی لازم جهت ذوب و تجزیه اوره را به ترتیب ۴۳ درصد  و ۲۳ درصد افزایش داده است. این داده‌ها نشان از بهبود مقاومت گرمایی اوره دارد و می‌تواند باعث کاهش درصد بیورت در کود تولیدی و کاهش انتشار آمونیاک از آن به اتمسفر در ضمن کاربرد در مزرعه شود.

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است