خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید زخم‌پوش‌ های نانوفایبری برای بهبود زخم‌های دیابتی و سوختگی

تولید زخم‌پوش‌ های نانوفایبری برای بهبود زخم‌های دیابتی و سوختگی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان یکی از شرکتهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد تهران جنوب موفق به تولید زخم‌پوش‌ های منحصر بفرد نانوفایبری شدند. به گزارش ایسنا، دکتر غزاله چیذری فرد، مدیرعامل این شرکت ضمن بررسی مهم‌ترین اقدامات این مجموعه اظهار کرد: کار ما از مرکز تحقیقات نانوی تهران جنوب استارت خورد. شرکت ما به عنوان هسته فناور خود را به مرکز رشد تهران جنوب معرفی کرد، اما تاسیس شرکت در سال ۹۹ رخ داد. زمینه کاری ما در ابتدا مشاوره به دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده و البته هنوز هم هست.

چیذری فرد در خصوص خروجی کارهای پژوهشی این مجموعه، اظهار کرد: بخشی از نتایج پژوهش‌های طی یکسال اخیر، به دو زخم پوش و یک فیلتر منتج شده است. ما برای دو زخم پوش اسپانسر داریم و دکتر رحمانی متخصص اورولوژی ساکن در آلمان این مهم را متقبل شده که عقیده دارد از ظرفیت های داخلی باید به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

وی در خصوص مزیت رقابتی این زخم‌پوش‌ها با نمونه‌های داخلی، خاطرنشان کرد: برای زخم‌پوش‌ها تست‌های حیوانی در حال انجام است. این زخم‌پوش‌ها نانوفایبری بوده و از این حیث نمونه داخلی ندارند. به‌دلیل ترکیبات گیاهی موجود در آنها، دارای سه مزیت جذب رطوبت، تبادل اکسیژن (تنفس پذیری) و خاصیت آنتی باکتریالی (در برابر باکتری‌های گرم مثبت، منفی و سودوموناس) هستند و برای زخم‌های دیابتی، سوختگی و برشی با تسریع فاز اول ترمیم زخم و اکسیژن رسانی عالی که الزام فاز دوم و سوم ترمیم زخم است، مدت زمان بهبود را کاهش می‌دهد و تحول خاصی را در این عرصه ایجاد خواهند کرد.

چیذری فرد با بیان اینکه تست‌ها انجام شده و تمامی مستندات نیز در این خصوص در دسترس است، خاطرنشان کرد: در مورد کیتوسان صفحه ای هم در حوزه داروی ضد انگل مالاریا کاربرد دارد و هم در حوزه پساب. کامپوزیت‌هایی که با نانومواد دیگر ایجاد می‌شود، توانایی جذب فلز سنگین را دارد. فیلتر تهیه شده از مواد پسماند برای جذب گاز نیز از دیگر محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

مدیرعامل این شرکت درباره “کوانتوم دات” محصول تولیدی دیگر این شرکت، گفت: “کوانتوم دات” کاربردهای مختلفی در صنعت داروسازی دارد و می‌تواند به صورت هدفمند عمل کند. مثلا وقتی بیماری به سرطان کبد مبتلا هست این نانوذره بدون هر گونه عوارض جانبی در مسیر درمان آن بیماری حرکت می‌کند و دارو را به نقطه هدف می‌رساند. کوانتوم دات به روشی که ما تولید کرده‌ایم، مشابه داخلی ندارد. این ماده همچنین برای حذف آلاینده‌ها کاربرد دارد و می‌تواند در جذب آلاینده‌های پساب نساجی، فلزات سنگین و یا پساب روغنی مفید باشد.

چیذری فرد در ادامه از نانو ذره سلولز به عنوان دیگر محصول این شرکت یاد کرد و گفت: این محصول از مواد بازیافتی تولید شده است. در پساب به ویژه پساب‌های روغنی جواب‌های خوبی می توان گرفت. حتی در کامپوزیت‌های دندانی نیز می‌توان از آن بهره برد. با یک شرکت نیز برای تولید کامپوزیت‌های دندانی صحبت کرده‌ایم و برای تجاری‌سازی آن اقدامات اولیه صورت گرفته است.

مدیرعامل این شرکت در ادامه از خدمات ارائه شده از سوی مرکز رشد تهران جنوب تقدیر کرد و افزود: مرکز رشد تهران جنوب با سخت افزاری که در اختیار ما قرار داد، تمام دغدغه های مربوط به اجاره فضا با ارقام سرسام آور را از مجموعه ما دور کرد تا به کارهای پژوهشی خود برسیم. از سوی دیگر تسهیل مسیر دریافت کداخلاق نیز از دیگر کمک‌های مرکز رشد تهران جنوب بوده است. دریافت این کد الزامی است و به منزله تایید توجه به حقوق حیوانات از سوی پژوهشگران در مسیر آزمایشات حیوانی است. مهیاسازی امکان حضور در نمایشگاه‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات این مرکز است که بار هزینه‌های زمانی و مالی را از دوش ما برداشتند که برای یک شرکت نوپا مساعدت بسیار مطلوبی است.

مدیرعامل این شرکت در ادامه نقدهایی نسبت به عدم همکاری برخی واحدهای دانشگاه آزاد مطرح کرد و گفت: اگر همکاری واحدهای دانشگاه آزاد بیشتر بود، دیگر نیاز نبود من به آزمایشگاه دانشگاه های سراسری و یا خصوصی مراجعه کنم. همین تجهیزات را دانشگاه آزاد هم دارد، اما فضای بوروکراتیک حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی و کارهای اداری فراوان، ما را از ظرفیت‌های این دانشگاه محروم کرده و اجازه نمی‌دهد آیین‌نامه‌هایی که معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری برای تسهیل عملکرد فناوران و نوآوران ایجاد کرده، اثرگذار باشد.

چیذری فرد با اشاره به اشتغالزایی حدود ۱۵ نفر از متخصصین در این شرکت، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های پیش رو و پلن پیشرفت مجموعه، این رقم در آینده نزدیک قطعا چند برابر خواهد شد.

وی ارتباط بخشی میان اقدامات پژوهشی و کارهای تحقیقاتی با نیازمندی‌های صنعت را با همیاری بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در دسترس دانست و گفت: باتوجه به اینکه شرکت ما نوپاست، شاید راه و رسم مذاکره با صنعتگران و جذب اسپانسر را بلد نباشیم. شناسایی و معرفی مشکلات صنایع به ما می‌تواند بخش مهمی از مسیر توفیق ما را هموار کند. دانشگاه تا حدودی در این مسیر گام برداشته، اما نیاز به مساعدت بیشتر است. من پژوهشگر اگر دغدغه جذب اسپانسر و بازاریابی در صنعت را نداشته باشم، بازدهی کار افزایش چشمگیری خواهد داشت. دیده بانی فضای صنعت، ارزیابی و شناسایی مشکلات صنعت و ارائه آن به شرکت‌های پژوهشی و فناوری می‌تواند اتفاقات مبارکی را در حوزه فعالیت شرکت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و فناور رقم بزند.

چیذری فرد خاطرنشان کرد: ما دانشجویانی بودیم که در مسیر پیشرفت شکست‌های بسیاری خوردیم و به بن بست‌های زیادی رسیدیم، اما تیم متحد و منسجم باعث شد تا سرخورده نشویم و به مسیر موفقیت ادامه دهیم. از سوی دیگر علاقمندی به کار پژوهشی و فعالیت در ایران نیز زمینه‌ای برای تشدید انگیزه‌های ما شد. البته باید از دکتر ملک نیا که هم اکنون مدیرکل کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه هستند، تشکر کنم که عامل مشوق بسیار خوبی برای ما بودند و در فضای یأس و ناامیدی امید بسیاری را در دل مجموعه ما ایجاد کردند.

 

منبع: ایسنا

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است