خانه خبراخبار اقتصادی ریزش ۱۰ دلاری قیمت نفت در واکنش به ظهور واریانت جدید کرونا

ریزش ۱۰ دلاری قیمت نفت در واکنش به ظهور واریانت جدید کرونا

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت نفت در معاملات روز جمعه در واکنش به ظهور واریانت جدید ویروس کرونا که سرمایه گذاران را به وحشت انداخت و به نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اشباع عرضه در سه ماهه نخست اضافه شد، ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد که بزرگترین ریزش یک روزه از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت همسو با بازارهای سهام جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت جدید و آسیب دیدن رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت، سقوط کرد.

به گفته وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، سازمان جهانی بهداشت واریانت جدید را که اومیکرون نام گرفته است، مایه نگرانی خوانده است. آمریکا، کانادا، انگلیس، گواتمالا و کشورهای اروپایی در میان کشورهایی هستند که سفر از جنوب آفریقا را که این واریانت در آن شناسایی شده است، محدود کرده اند.

بهای معاملات نفت برنت با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱۱.۶ درصد کاهش، در ۷۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته بیش از هشت درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ دلار و ۲۴ سنت معادل ۱۳.۱ درصد کاهش، در ۶۸ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته بیش از ۱۰.۴ درصد کاهش داشت.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو اظهار کرد: بازار روی بدترین سناریو حساب می‌کند که در آن شیوع واریانت جدید باعث نابودی عظیم تقاضا می شود.

هر دو شاخص برای پنجمین هفته متوالی کاهش هفتگی داشتند و این بزرگترین کاهش هفتگی آنها از آوریل سال ۲۰۲۰ بود که وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار در بحبوحه اشباع عرضه ناشی از شیوع ویروس کرونا منفی شده بود.

خبر شیوع واریانت جدید باعث احتیاط در بازاری شد که پیش از این بین کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گرفتار شده بود.

به گفته کِرِگ ارلام، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، بزرگترین واهمه این است که واریانت جدید در برابر واکسنها مقاوم باشد و ضربه بزرگی برای کشورهایی خواهد بود که از دستاوردهای مثبت عرضه واکسنها بهره‌مند شده اند.

به گفته منابع آگاه، اوپک پلاس تحولات پیرامون این واریانت را زیر نظر دارد و بعضی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است دورنمای بازار نفت کمتر از یک هفته به برگزاری نشست وزیران این گروه وخیمتر شود.

دانشمندان تاکنون واریانت اومیکرون را در شمار نسبتا کم در آفریقای جنوبی و همچنین در بوتسوانا، هنگ کنگ و رژیم صهیونیستی شناسایی کرده اند اما نگران جهش‌های متعدد آن هستند که ممکن است این واریانت را در برابر واکسنها مقاوم و آن را مسری‌تر کند.

شرکتهای داروسازی فایزر و بیوان تک اعلام کرده‌اند اگر لازم باشد ظرف مدت شش هفته در واکسن‌هایشان تغییراتی می‌دهند و اولین بسته‌ها را ظرف مدت ۱۰۰ روز آماده تحویل می کنند.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد با انگلیس برای بازنگری در ممنوعیت سفر دیدار خواهد کرد.

نالدی پاندور، وزیر خارجه این کشور گفت: فوری‌ترین نگرانی ما صدمه‌ای است که این تصمیم به صنایع گردشگری و تجارت دو کشور وارد می کند.

قیمت نفت اواسط هفته تحت تاثیر خبر احتمال تعدیل افزایش تولید نفت اوپک پلاس در واکنش به برداشت هماهنگ آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر از ذخایر استراتژیک‌شان صعود کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع آگاه در اوپک گفت: یافته های کارشناسان این گروه نشان می دهد چنین برداشتی احتمالا باعث افزایش عرضه در ماه‌های آینده می شود. پیش بینی های مذکور بر دیدار دوم دسامبر وزیران اوپک پلاس که برای تصمیم گیری درباره افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه برگزار می شود، سایه افکنده است.

 

 

منبع : ایسنا 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است