خانه علمی پژوهشی پارچه کامپوزیتی که از شما در برابر باکتری، ویروس و مواد شیمیایی، محافظت می کند

پارچه کامپوزیتی که از شما در برابر باکتری، ویروس و مواد شیمیایی، محافظت می کند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano kniting

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان یک نانو ماده جدید ترکیب شده با الیاف نساجی ساختند که می‌تواند عوامل عصبی سمی را از بین ببرد. این مواد نانوکامپوزیتی برای تولید لباس‌های محافظ برای افرادی که در شرایط خطرناک کار می‌کنند، قابل استفاده هستند. یک پارچه قابل استفاده مجدد جدید که می‌تواند تهدیدات زیستی و شیمیایی را خنثی کند.
تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن ماده‌ای کامپوزیتی را توسعه داده‌اند که می‌تواند چشم‌انداز فعلی لباس‌های محافظ را تغییر دهد. این ماده برای غیرفعال کردن و در نتیجه محافظت در برابر برخی از تهدیدات زیستی و شیمیایی مورد استفاده خواهد گرفت.

به ندرت پیش می‌آید که یک ماده بتواند در برابر هر دو نوع تهدید محافظت ایجاد کند، اما این نانوکامپوزیت، علاوه بر این دو تهدید شیمیایی و زیستی، می‌تواند با استفاده از سفیدکننده، به شکل اولیه خود بازگردد.

پارچه کامپوزیتی

این پارچه کامپوزیتی که توسط عمر فرها، یکی از اعضای مؤسسه بین‌المللی فناوری‌ نانو در نورث وسترن به‌عنوان «اسفنج حمام پیچیده» توصیف شده، دارای کاتالیزورهایی در حفره‌های خود است. این کاتالیزورها می‌توانند مواد شیمیایی سمی، ویروس‌ها و باکتری‌ها را به روشی مشابه جذب آب اسفنج، جذب و غیرفعال کند.

این فناوری مبتنی بر چارچوب‌های آلی-فلزی (MOFs) است و توسعه این کامپوزیت MOF/الیاف برگرفته از مطالعه قبلی تیم فرها است. مطالعه اولیه منجر به توسعه یک نانو ماده شد که به طور خاص برای غیرفعال کردن عوامل عصبی سمی طراحی شده بود. پس از برخی تغییرات، این تیم توانست این ماده را با عوامل ضدباکتری و ضدویروسی ترکیب کند.

فرها خاطرنشان کرد: «داشتن یک ماده دو عملکردی که توانایی غیرفعال کردن عوامل سمی شیمیایی و زیستی را داشته باشد، بسیار مهم است زیرا پیچیدگی ادغام چندین ماده برای انجام این کار، بسیار بالا است. این پارچه علیه SARS-CoV-۲، باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت عمل می‌کند و در عین حال عوامل عصبی سمی مانند گاز خردل گوگرد را نیز تخریب می‌کند.

علاوه بر این، این ماده می‌تواند در ماسک‌های صورت و سایر لباس‌های محافظ نیز استفاده شود. این ماده برای تولید فقط به تجهیزات اولیه نساجی نیاز دارد. تجهیزاتی که در حال حاضر در دسترس است و امروزه توسط صنعت استفاده می‌شود و این ویژگی تولید انبوه آن را آسان می‌کند. نانوحفره‌های این ماده به اندازه‌ای گسترده است که اجازه خروج عرق و آب را می‌دهد و هنگامی که در ماسک قرار می‌گیرد، برای محافظت از کاربر در برابر ویروس‌ها یا جلوگیری از انتقال آلودگی عمل می‌کند.

در نتیجه این مطالعه، محققان درک عمیق‌تری از سایت‌های فعال مواد ایجاد کرده‌اند که می‌تواند منجر به پیشرفت‌های هیجان‌انگیز بیشتر در فناوری MOF شود.

منبع: مرجع پلیمر در بازار ایران

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است