خانه خبر تصویربرداری اشعه ایکس با ابزار پوشیدنی!

تصویربرداری اشعه ایکس با ابزار پوشیدنی!

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، ابزاری پوشیدنی ارائه داده‌اند تا تصویربرداری با اشعه ایکس را ساده‌تر کنند.

افزایش میزان حساسیت و تصویربرداری توسط آشکارسازهایی از چارچوب های فلزی-آلی،غیرسمی

تصویربرداری با اشعه ایکس، روشی سریع و بدون درد برای بررسی درون بدن است اما هنگام تصویربرداری معمولا آشکارسازهایی زیر بدن قرار می‌گیرند که صفحات سفتی حاوی فلزات سنگین مضر مانند سرب و کادمیم هستند. پژوهشگران آمریکایی، یک نوع پوشیدنی از این آشکارسازها ابداع کرده‌اند که از “چارچوب‌های فلزی-آلی”(MOF) غیرسمی ساخته شده و بین الکترودهای انعطاف‌پذیری از جنس پلاستیک و طلا قرار گرفته است تا میزان حساسیت و تصویربرداری آن افزایش یابد.

آشکارسازهایی منطبق با قسمت های گرد بدن یا فضاهای محدود

آشکارسازهای پرتو ایکس که در دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و ماموگرافی تعبیه شده‌اند، سفت هستند. آشکارسازهایی که با قسمت‌های گرد بدن یا فضاهای محدود مطابقت دارند، می‌توانند در تصویربرداری پزشکی کاربرد داشته باشند.

ابداع نوعی از چارچوب‌های فلزی-آلی بدون فلز سنگین برای آشکارساز و تصویربردار انعطاف‌پذیر پرتو ایکس

پژوهشگران پیشین از چارچوب‌های فلزی-آلی برای ابداع آشکارسازهای پرتو ایکس استفاده کرده‌اند زیرا این مواد نیمه‌رسانا با ایجاد جریان الکتریکی، نسبت به تابش الکترومغناطیسی واکنش نشان می‌دهند. با وجود این، برخی از چارچوب‌های فلزی-آلی هنوز هم مانند آشکارسازهای پرتو ایکس که در حال حاضر به کار می‌روند، سرب دارند. بنابراین این گروه پژوهشی تصمیم گرفتند تا نوعی از چارچوب‌های فلزی-آلی بدون فلز سنگین را برای آشکارساز و تصویربردار انعطاف‌پذیر پرتو ایکس ابداع کنند.

پژوهشگران، محلول نمک کلرید نیکل و “DABDT” را برای چند ساعت ترکیب کردند و یک چارچوب فلزی-آلی را پدید آوردند که نیکل در آن، مولکول‌های DABDT را به یکدیگر متصل می‌کرد. چارچوب‌ فلزی-آلی حاوی نیکل در آزمایش‌های ابتدایی، حساسیت بیشتری در مقایسه با آشکارسازهایی که اخیرا ابداع شده‌اند، نشان داد. سپس، پژوهشگران برای ساخت یک آشکارساز انعطاف‌پذیر پرتو ایکس، چارچوب فلزی-آلی حاوی نیکل را بین الکترودهای طلا قرار دادند که یکی از آنها روی یک سطح پلاستیکی انعطاف‌پذیر قرار داشت. آنها برای انتقال جریان برق، از سیم‌های مسی استفاده کردند و کل دستگاه را با یک پلیمر انعطاف‌پذیر مبتنی بر سیلیکون پوشاندند. پژوهشگران نهایتا حرف آلومینیومی “H” را روی آشکارسازها قرار دادند و پرتو ایکس را به آن تاباندند و خروجی جریان را بدون مانع اندازه‌گیری کردند.

پژوهشگران باور دارند که این دستگاه می‌تواند برای نسل بعدی تجهیزات تصویربرداری رادیولوژی هنگامی که به ابزار پوشیدنی نیاز است، امیدوارکننده باشد.

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است