خانه اقتصادیگزارش و تحلیل پیشبینی درآمد ۲۱ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

پیشبینی درآمد ۲۱ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

توسط مدیر سایت
0 نظرات
PetroChemical Technology

مرجع پلیمر در بازار ایران: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از رقم ۲۰ میلیارد دلار، حدود ۱۴ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۷ میلیارد دلار درآمد فروش داخلی این صنعت خواهد بود که نقشی مهم در اقتصاد کلان دارد.

بهزاد محمدی با تأکید بر تداوم فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در فرآیند توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان شرکت توسعه‌ای افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اکنون مدیریت ۵۰ طرح فعال پتروشیمی را به‌عهده دارد.

طرح‌های باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی

وی به ۱۱ طرح باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ۶ طرح تا پایان امسال و پنج طرح نیز به‌دلیل مشکلات ناشی از کرونا در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و به درآمد بالای ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ دست می‌یابیم که ناشی از افزایش قیمت محصولات و رشد ظرفیت تولید صنعت به واسطه عملیاتی شدن مجتمع‌های جدید است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۷ میلیارد دلار درآمد فروش داخلی این صنعت خواهد بود که رکوردی حائز اهمیت است و برای نخستین بار این صنعت به این مقدار درآمد می‌رسد.

۳۹ طرح جهش سوم صنعت پتروشیمی

محمدی به ۳۹ طرح جهش سوم صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت ۱۳۷ میلیون تن و درآمد ۳۷ میلیارد دلاری دست می‌یابد که این موضوع برای نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی در اقتصاد کلان کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دو دسته طرح برای هوشمندسازی و افزایش کیفیت صنعت پتروشیمی در مراحل اجرا، طراحی و پیشنهاد هستند، تصریح کرد: با اجرای سه طرح خوراک ترکیبی با تنوعی از محصولات پتروشیمی و ۳۳ طرح پیشران برای تأمین نیازهای صنایع پایین دستی پتروشیمی، ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۶ به سالانه ۱۶۷ میلیون تن با ۵۰ میلیارد دلار درآمد می‌رسد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۶ از ۸۰ میلیارد دلار کنونی به ۱۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که بخشی از این مقدار انجام شده و بخشی نیز باید انجام شود.

محمدی به هاب پتروشیمی ماهشهر به عنوان قدیمی‌ترین هاب پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: یک‌سوم ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران در هاب ماهشهر است که مبتنی بر گازهای همراه نفت بوده که خوشبختانه در ماه‌های گذشته طرح عظیم بیدبلند خلیج فارس به بهره‌برداری رسید و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز در سال آینده اضافه می‌شود و کمبود خوراک در این منطقه جبران خواهد شد که علاوه بر تکمیل طرح‌های ظرفیت خالی، طرح‌های جدید نیز مانند طرح الماس ماهشهر تعریف شده است.

وی به طرح PDH سلمان به عنوان نخستین طرح PDH ایران در صنعت پتروشیمی است که از مسیر پروپان به پروپیلن خواهد رسید، اشاره و اظهار کرد: این طرح نخستین طرحی خواهد بود که به منظور افزایش تولید پروپیلن در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید و به پروپیلن بیشتری در کشور دست می‌یابیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هاب ماهشهر ظرفیت بالایی برای توسعه طرح‌های میانی و پایین دستی دارد، ادامه داد: با به‌کارگیری خوراک‌های پایه در این منطقه به طرح‌های میانی و پایین دستی و تنوع محصولات دست می‌یابیم.

محمدی درباره توسعه فاز ۲ منطقه ماهشهر و کمبود زمین گفت: از دو سال گذشته مناطق مختلف و متعددی در این زمینه پیشنهاد و بررسی شد که به دلایل متعددی جابه‌جا شد و امیدواریم آخرین منطقه انتخابی به‌زودی نهایی شود و بتوانیم فضا را برای توسعه صنعت پتروشیمی در این منطقه فراهم کنیم.

منبع: مهر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است