خانه اقتصادی فرصت ایران برای حضور گسترده در بازار پلیمری ارمنستان

فرصت ایران برای حضور گسترده در بازار پلیمری ارمنستان

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Export Port

مرجع پلیمر در بازار ایران: مسعود جمالی، رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در پنل فرصت های توسعه صادرات در سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر به بیان فرصت های صنعت پلیمر در کشورهای اطراف از جمله آذربایجان، کویت، قزاقستان، ارمنستان، ترکیه و پاکستان پرداخت.

وی ادامه داد: کل واردات پلیمری کشور آذربایجان از دنیا 403 میلیون دلار است و ایران حدود 77 میلیون دلار معادل 19 درصد آن را تامین می کند و در رتبه دوم بعد از ترکیه در صادرات محصولات و مواد پلیمری به کشور آذربایجان قرار دارد.

وی افزود: بیشتر این صادرات مواد اولیه است و باید با هماهنگی بیشتر کالاهای با ارزش افزوده بالاتر را به کشورهای اطراف صادر کنیم تا باعت توسعه پایدارتر صادرات ما شده وارزش افزوده بالاتری برای کالاهای ما ایجاد کند. امیدوارم این هماهنگی تقویت شود تا مواد اولیه پلیمری بیشتر برای تامین کالاهای داخل ایران استفاده شود و سپس صادرات صورت گیرد.

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار کرد: با وجود مشکلاتی مثل قوانین حاکم و مشکلات انتقالات ارز و… اگر به دنبال توسعه کشور و صنعت پلیمر هستیم چاره ای جز صادرات نداریم و نمونه آذربایجان نشان می دهد اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حاضر باشیم، توان آن را داریم و بخاطر زحمت ها و تلاش های تجار ما در استان های آذربایجان غربی و شرقی رتبه دوم صادرات به آذربایجان را کسب کردیم.

جمالی با بیان اینکه حجم بازار پلیمری کشور ترکیه بیش از 11 میلیارد دلار است، گفت: از این بازار بزرگ ما فقط 250 میلیون دلار  معادل 2 درصد آن را در دست داریم که عدد کوچکی نسبت به بازار کلی پلیمر و صنعت پلیمر ایران است و رتبه 13را به ما داده است.

وی خاطر نشان کرد: ایران حدود 2 تا 3 میلیارد دلار صادرات مواد پلیمری و حدود 2 میلیارد دلار صادرات محصولات پلیمری دارد. در حقیقت بیش از 6 میلیارد دلار حجم بازار پلیمر ما نیست و این نشان می دهد چقدر جای رشد و توسعه صنعت و بازار پلیمر را داریم.

جمالی میزان واردات پلیمری کویت از کل دنیا را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرد که ایران تنها یک میلیون دلار معادل کمتر از یک درصد آن را در دست دارد که رتبه 32 را نصیب خود کرده است.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران میزان واردات کلی پاکستان در این حوزه بیش از 2 میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار بزرگ حدود 2میلیون دلار معادل 0.1 درصد است و رتبه 34 را در این کشور دارد.

جمالی خاطر نشان کرد: از بازار یک میلیارد دلاری قزاقستان سهم بیش تر از نه میلیون دلار نداریم و کمتر از یک درصد بازار قزاقستان را در دست گرفتیم و در جایگاه 13 قرار داریم.

وی در خصوص بازار ارمنستان گفت: با توجه به مراودات زیاد مرزی در این کشور بخش خوبی از این بازار هرچند کوچک دست ایران است. رتبه یک را در این بازار داریم اما حجم صادرات ما به این کشور کلا 28 میلیون دلار معادل 19.5 درصد است و حجم کلی واردات پلیمری ارمنستان 148 میلیون دلار است.

جمالی در خصوص بازار عراق نیز گفت: علیرغم وجود بازار جذاب عراق از سال 2014 هیچ آمار و اطلاعاتی در خصوص واردات پلیمری این کشور وجود نداشت اما با توجه به اینکه عراق در روابط تجاری خود به سمت کشورهای عربی تمایل بیشتری را نشان می دهد، باید نسبت به تقویت روابط خود با این کشور در زمینه اقتصادی و تجاری تلاش کنیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر ارمنستان با کشور ترکیه به مشکلات سیاسی برخورده و فرصت خوبی برای ایران ایجاد شده، باید بکوشیم با توجه به این فرصت سهم خود را از بازار این کشور افزایش دهیم.

جمالی همچنین به پیمان مهم اوراسیا نیز اشاره کرد و گفت: برای فصل 39 امتیازات خوبی در تعرفه های کالاهای پلیمری در نظر گرفته شده و شاید الان برخی اعداد چشمگیر نباشد اما با توجه به آینده این پیمان که یکی از بهترین پیمان های 4� سال اخیر است، می توانیم سهم بزرگی از بازار کشورهای عضو این پیمان را بدست آوریم.

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران همچنین خاطر نشان کرد: در موضوع تعرفه های اوراسیا از طریق مختلف از فعالان و صادرکنندگان خواستیم شرکت هایی که توانمندی صادرات دارند اعلام کنند تا لیست آن ها را به تیم مذاکره کننده ایران بدهیم.

وی افزود: اقلامی نیز در اختیار سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران در این خصوص قرار گرفته و باید دید پذیرش این کالاها توسط کشورهای اتحادیه گمرکی اوراسیا رخ می دهد یا خیر.

منبع: تسنیم

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است