خانه علمی پژوهشی تولید بومی سوپرجاذب‌های هوشمند زیست‌تخریب‌پذیر با قابلیت کاهش آبیاری مدام

تولید بومی سوپرجاذب‌های هوشمند زیست‌تخریب‌پذیر با قابلیت کاهش آبیاری مدام

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پليمر سوپر جاذب

مرجع پلیمر در بازار ایران: علی براهینی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یکی از اعضای این تیم استارتاپی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از دغدغه‌های کنونی در حوزه کشاورزی را آبیاری گیاهان دانست و گفت: برخی مواقع امکان آبرسانی به گیاهان وجود ندارد و در مواردی نیز آبیاری بیش از حد صورت می‌گیرد که در این صورت موجب از بین رفتن گیاه می‌شود.

پليمر سوپر جاذب

وی با بیان اینکه در این طرح تلاش کردیم تا مشکل آبیاری، کوددهی و در برخی موارد تغذیه گیاه با مواد مغذی را با بهره‌گیری از فناوری نانو مرتفع کنیم، خاطر نشان کرد: در این طرح سوپر جاذب کشاورزی عرضه کردیم.  این سوپرجاذب‌ها، پلیمرهای تجزیه پذیری هستند که توانایی جذب آب تا ۳۰۰ برابر وزن خود را دارد، ضمن آنکه بازده‌های آبیاری گیاه با استفاده از این محصول بین دو تا سه هفته افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به کمبود روزافزون آب موجود برای آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی ساخت و تولید چنین سوپرجاذب‌هایی می‌تواند در کاهش مصرف آب نیز اثرگذار باشد.

براهینی با بیان اینکه این سوپرجاذب علاوه بر آب و کود می‌تواند نیاز گیاه به مواد مغذی را تا حد مطلوبی تامین کند تا از نیاز زمین به کودهای حیوانی و شیمیایی کاسته شود، ادامه داد: صنایع کشاورزی، صنایع گلخانه‌ای و گیاهان و گل‌های آپارتمانی از جمله حوزه‌های کاربرد این سوپرجاذب به شمار می‌رود.

این محقق کاهش میزان مصرف آب تا ۷۰ درصد، کاهش میزان مصرف کود، افزایش بازدهی زمین‌های کشاورزی، تقویت رشد گل‌ها و گیاهان خانگی، افزایش تخلخل در خاک و هوادهی بیشتر و افزایش قوه “نامیه” بذر را از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سوپرجاذب نام برد.

وی با بیان اینکه این سوپرجاذب در کنار ریشه گیاهان قرار می‌گیرد، افزود: در زمان‌هایی که نیاز به آب باشد، گیاه به واسطه این سوپرجاذب تغذیه می‌کند.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بیان نوآوری در این سوپرجاذب پرداخت و گفت: ما توانستیم به این محصول، کود اضافه کنیم تا علاوه بر آبرسانی به گیاه، کود و مواد مغذی را به گیاهان برساند.

براهینی، عمر این سوپرجاذب را ۵ ساله ذکر کرد و افزود: این سوپرجاذب هوشمند است و می‌تواند رطوبت خاک گیاه را حفظ کند و از آن برای گیاهان مختلف استفاده کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه مواد پلیمری آکریلیک مورد استفاده در این سوپرچاذب نوعی پلیمر زیست تخریب‌پذیر است، گفت: این پلیمر بعد از ۵ سال به خاک باز می‌گردد و هیچ مشکل زیست محیطی برای زمین ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این سوپرجاذب هوشمند از نانوذرات سیلیکا استفاده شد تا قدرت جذب آب و استحکام سوپر جاذب افزایش یابد، اظهار کرد: نانو سیلیکای استفاده شده در این سوپر جاذب در سایز ۵۰ نانومتر بوده است. با توجه به تحقیقات انجام شده نانو ذرات کمتر از  ۲۰۰ نانومتر احتمال وجود سمیت در آنها هست، ولی نانوذرات سیلیکون کمترین سمیت را در میان سایر نانوذرات دارند و با توجه به کاهش احتمال جذب از خاک به گیاه و از گیاه به انسان به نظر می‌رسد احتمال بسیار کمی برای آسیب‌رسانی به انسان وجود داشته باشد.

به گفته وی، تاکنون استاندارد یا ممنوعیت مشخصی در استفاده از این نانوذره ممنوع نشده است. اگر چه مطالعات این تیم در این خصوص همچنان ادامه دارد.

به گفته این محقق، این محصول حاوی کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و با موفقیت روی ۴ نوع گیاه “سانسوریا” آزمایش شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است