خانه اقتصادیگزارش و تحلیل آمارهای هفتگی، نشان دهنده بهبود معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی

آمارهای هفتگی، نشان دهنده بهبود معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: داده‌های رسمی در بازار محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا از آغاز یک دوره افزایشی جدید برای حجم معاملات و رونق انتظاری در این بازار حکایت دارد. رشد حجم معاملات پتروشیمیایی‌ها را می‌توان به‌صورت مستقیم به معنی تحریک بخش تولیدی واقعی در صنایع تکمیلی قلمداد کرد، آن‌هم در شرایطی که سایر بازارهای کالایی هم اوضاع بهتری را در هفته گذشته تجربه کرده بودند. این درحالی است که انتظار برای رخدادهای پیش‌بینی نشده جدیدی در بازارهای کالایی همچون بازار پتروشیمی‌ها به‌صورت مقطعی ایجاد شده است که احتمال تغییر فاز روانی بازار را در بر دارد ولی تجربه نشان داده که این موارد مقطعی و زودگذر خواهد بود.

Report and analysis

رشد حجم معاملات پلیمرها و افزایش جدی حجم دادوستد ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا دو داده بسیار مهمی هستند که از روزهای بهتر بازار محصولات پتروشیمی حکایت دارد. با توجه به گستردگی بازار پتروشیمیایی‌ها بر بسیاری از صنایع و بازارهای داخلی می‌توان این بهبود را در صورت تداوم و رشد حجم معاملات، به سایر صنایع هم تعمیم داد. البته چیزی که بیش از این موارد برای بازار مهم است نوسان قیمت‌هاست که در اواخر هفته گذشته شاهد تکانه‌های مثبت قیمتی بودیم، گویی جذابیت خرید در بازار آزاد افزایش یافته و خبری از موجودی بالای انبارها نیست. حجم معاملاتی در هفته‌های گذشته نیز چندان جذاب نبود و تنها دو هفته است که شاهد رونق معاملات در بورس‌کالا هستیم.

این موارد هم از برتری احتمال تقاضا بر عرضه‌ها حکایت دارد و هم از احتمال تغییر فاز قیمت‌های پایه در بورس آن‌هم در شرایطی که برخی از اهالی بازار این سیگنال را به آرامی در محاسبات خود یادآوری می‌کنند. تکانه‌های رشد قیمت دلار آزاد و حتی نیمایی در روزهای اخیر خود محرک دیگری برای بازار پلیمرها بود، اگرچه این سیگنال هم عقب‌نشینی کرد و بازار ارز هم آرام‌تر از قبل شد. این آرامش اما به معنی احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار نیمایی به نسبت قیمت‌های هفته قبل نیست و باید این واقعیت‌ را در کنار نوسان قیمت‌های جهانی مدنظر قرار داد. چیزی که از بازارهای مختلف پیداست تکانه‌های مثبتی از حجم معاملات و قیمت‌هاست که می‌تواند جریان عمومی در اغلب بازارهای کالایی را تغییر دهد. پتروشیمی‌ها نمونه خوبی از بازارهای کالایی هستند آن‌هم در شرایطی که شاهد دومین تکانه رشد حجم معاملات هستیم و شاید اولین تکانه جدی رشد قیمت‌ها نیز تجربه شود. جریان عمومی در بازار به نفع تقاضاست، گویی خریدار بیشتر از قبل بوده و چهره بهتری از بازار را می‌تواند ترسیم کند. همه‌چیز برای تداوم رشد حجم معاملات فراهم است و اگر این انتظار محقق شود روزهای خوب جدیدی را در این بازار شاهد خواهیم بود.

 رشد حجم معاملات و امیدواری به آغاز یک جریان افزایشی جدید

برای دومین هفته متمادی شاهد رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا هستیم که این روند صعودی موجب شد حجم معاملات به بالاترین رقم در ۶ هفته اخیر دست یابد. هفته گذشته رشد ۳۸/ ۹ درصدی معاملات پلیمرها در بورس‌کالا به ثبت رسید که خروجی آن ثبت دادوستد ۶۲ هزار و ۳۸۰ تن از انواع پلیمرها بود که نشان می‌دهد امیدواری‌ها به آغاز یک دوره افزایشی جدید برای حجم معامله پلیمرها ایجاد شده است. این درحالی است که این رقم معاملاتی اگرچه از متوسط نیمه اول سال‌جاری بیشتر است ولی هنوز اندکی از حجم دادوستد متوسط سال گذشته پایین‌تر ارزیابی می‌شود که به معنی تداوم رکود نسبی در این بازار است. البته در هفته گذشته چند رخداد مهم نیز به وقوع پیوست که موجب شد تمامی پتانسیل‌های معاملاتی در این بازار ایفای نقش نکند گویی توانمندی بازار بیشتر از ارقام درج‌شده بود.

حجم عرضه مرسوم پلیمرها در بورس‌کالا هفته گذشته با ۷ درصد کاهش روبه‌رو شد و به ۸۴ هزار و ۹۵۶ تن رسید که اگرچه در مقایسه با ماه‌های اخیر رقم متعادلی به‌شمار می‌رود ولی به نسبت چند هفته گذشته یک عقبگرد نسبی را نشان می‌دهد. این مطلب به معنی آن است که بخشی از توانمندی خرید در بورس‌کالا پتانسیل ایفای نقش چندانی نداشته؛ گویی عدم خودنمایی برجسته عرضه‌ها، بخشی از توانمندی معامله را سرکوب کرده است.

از سوی دیگر شاهد هستیم حجم تقاضا در بورس‌کالا ۳/ ۱۲ درصد رشد کرد که رقم چندان برجسته‌ای نیست و با توجه به جریان غالب و حتی هیجان خرید در بازار داخلی و بورس‌کالا، می‌توان گفت بخشی از تقاضا نیز به شیوه‌های مختلف سرکوب شده است. هنوز در مورد سختگیری‌های اخیر بر فاز تقاضا شاهد اظهارنظر قطعی نیستیم ولی چیزی که از آمارها قابل رهگیری است عقب‌نشینی احتمالی تقاضا را مطرح می‌کند گویی تقاضا نیز تمام‌قد به تابلوی معاملات بورس‌کالا وارد نشده است.

هفته گذشته نسبت تقاضا به عرضه‌های کل به ۳۶/ ۹۷ درصد رسید یعنی در برابر هر تن عرضه، ۹۷۳.۶ کیلوگرم تقاضا درج شده بود که بالاترین رقم ثبت شده در ۷ هفته اخیر است و نشان می‌دهد محرک‌های جدیدی برای حمایت از بازار فعال شده‌اند. همچنین در هفته گذشته ۴۳/ ۷۳ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که باز هم بالاترین رقم در ۷ هفته اخیر است. این آمارها را باید جدی گرفت زیرا نشان می‌دهد که بعد از هفته‌ها باز هم جریان غالب در بازار محصولات پلیمری به سمت تحرکی جدید متمایل شده که یکی از خروجی‌های آن‌ می‌تواند رشد حجم معاملات در بورس و بازار باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است