خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بررسی مشکلات پژوهشگاه‌ها و وضعیت تولیدات علمی در گفتگو با رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

بررسی مشکلات پژوهشگاه‌ها و وضعیت تولیدات علمی در گفتگو با رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Polymer research

مرجع پلیمر در بازار ایران: رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی گفت: بسیاری از مقالات به مجلات Q۱ ارسال می‌شود و خارجی‌ها از آن استفاده می‌کنند و داخل کشور، اساتید و محققان به این متهم هستند که چرا مقاله تولید می‌کنند. در حالی که بالا بودن تولید مقاله در کشور خود یک نوع واکنش اعتراضی اساتید و محققان به صنایع است که چرا به سراغ آن‌ها نمی‌آیند.

Polymer research

مهدی نکومنش با اشاره به مشکلات عمیق پژوهشگاه‌ها عنوان کرد: پژوهشگاه‌ها را با ساختارهایی مشابه دانشگاه‌ها و بدون ارجای ماموریت مشخص در گذشته احداث کرده‌اند. در حالی که بطور متوسط سه دهه از فعالیت آن‌ها می‌گذرد و هزینه و اعتبار زیادی به فعالیت آن‌ها اختصاص یافته است اما چون درجامعه ما کسی منتظر خروجی‌های این موسسات نبوده، به نتایج مطلوبی نرسیدیم.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ اعتقادی به استفاده از پژوهشگاه‌ها در پروژه‌های بزرگ ندارند و ارتباط موثری تا کنون شکل نگرفته است و مادامی که جامعه ما، اعم از مسئولان و وزارتخانه‌ها یا صنایع به طور جدی از پژوهشگاه‌ها خروجی طلب نکنند، این موسسات در مسیر صحیح نخواهند بود. البته تحریم‌ها دارد این مسیر را ایجاد می‌کند.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی تصریح کرد: در صنایع دفاعی و انرژی هسته‌ای توانستیم به راحتی موفق شویم اما در حوزه‌های علمی و پژوهشی با اینکه امکانات و علم به اندازه سایر حوزه ها وجود دارد، نتایج مثبتی حاصل نشده است زیرا کسی منتظر دستاوردی در پژوهشگاه نیست.

نکومنش در ادامه گفت: اساتید به دلیل عدم مراجعه صنایع به تولید مقاله مشغول هستند و ما در تولید علم سرآمد هستیم اما وضعیت صنایع و تولید مطلوب نیست. به عنوان مثال تولید علم کشور آلمان در بعضی رشته‌ها از ایران عقب‌تر است، اما آیا آلمان از ما عقب‌تر است!؟

رئیش پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ادمه داد: کشور آلمان در راه درست حرکت می‌کند و صنعت به خوبی از جامعه علمی آن استفاده می‌کند. اما در ایران همکاران صنعتی نتایج پژوهشگران را نمی خواهند و اساتید به اجبار به تولید مقاله روی می‌آورند.

نکومنش اظهار داشت: نبود اعتبارات آنچنانی، قطعات و مواد اولیه برای انجام پروژه‌های پژوهشی مانعی ایجاد نمی کند. زیرا محقق کسی است که نیست را به هست تبدیل کند و هر موادی که به پژوهشگران نمی‌دهند و در تحریم است در پژوهشگاه می‌سازیم، فقط دیرتر به نتیجه می‌رسیم. بنابراین مسئله مهم توقع جامعه از ماهیت پژوهشگاه است.

به گفته وی در کشور ما هنوز GDP (بودجه) تحقیقات زیر ۵/۰ درصد است که یکی از پائین‌ترین درصدهای دنیاست.

در آغاز اخذ قراردادهای بین‌المللی هستیم

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با بیان اینکه این پژوهشگاه در آغاز راه قرار دارد، تصریح کرد: در صورتی که ما راه خود را به درستی طی کنیم، قراردادهای کلان خارجی نیز منعقد می‌شود. زیرا پژوهشگاه‌های دنیا که در سطح توانایی ما هستند قرردادهای کلان امضا می‌کنند و دور از ذهن نیست.

نکومنش اضافه کرد: در چند سال گذشته رویکرد همکاری صنعتی در حال تغییر است با این توضیح با مطالعات عمیق، مشکلات صنعت را بررسی کرده اند وبا ارائه راه حل های عالمانه، در راستای حل آن هستند که این تغییر رویکرد بسیار عملی و روشن است.

وی ادامه داد: با این تغییر رویکرد امسال میزان درآمد پژوهشگاه دو برابر شده است. سال گذشته حدود سه میلیارد ریال درآمد داشتیم که امسال ۶ میلیارد ریال شده است اما با توجه به چشم‌اندازی که داریم، باید در سال ۱۴۰۴ تا ۱۰ برابر این مبلغ نیز درآمد داشته باشیم.

نکومنش عنوان کرد: پروژه ای در صنعت پالایش برای ساخت کاتالیست  FCC برای تبدیل بنزین اجرایی شده است و تیمی از ما روی این موضوع به خوبی کار کردند که پالایشگاه ها نیز از آن بسیار استقبال کرده اند. اگر بخواهند کاتالیستی از چین خریداری کنند باید تاییدیه پژوهشگاه را داشته باشد. این اقدام جزو اولین قرار داد بین‌المللی است در حالی که ما باید در آینده کاتالیست را به آن‌ها بفروشیم.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی توضیح داد: دستگاه هایی در پژوهشگاه وجود دارد که پالایشگاه‌های ایرانی آن را قبول دارد و استانداردهای کاتالیست‌های چینی در آن توسط محققان جوان بررسی می‌شود.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است