خانه علمی پژوهشی فوم کامپوزیت فلزی برای بهبود کیفیت بال هواپیماها توسط دانشمند ایرانی ساخته شد

فوم کامپوزیت فلزی برای بهبود کیفیت بال هواپیماها توسط دانشمند ایرانی ساخته شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano Composite

مرجع پلیمر در بازار ایران: گروهی از محققان دانشگاه “نورث کارولینا” به سرپرستی پروفسور افسانه ربیعی موفق به تولید یک فوم فلزی تزریق شده با رزین موسوم به CMF شده‌اند که می‌تواند کیفیت بال‌های هواپیماها را بهبود بخشد. دانشمندان دانشگاه ایالتی نورث کارولینا(North Carolina) قبلا با استفاده از فوم‌های کامپوزیت فلزی(CMF) برای متوقف کردن گلوله‌ها و جلوگیری از تابش‌های مضر به موفقیت دست یافته بودند، اما اکنون دریافته‌اند که یک ساختار جدید از فوم کامپوزیت فلزی همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت بال آلومینیومی هواپیماها کمک کند.

Nano Composite

CMFها به طور معمول از کره‌های توخالی تشکیل شده از یک نوع فلز ساخته می‌شوند که درون یک ماتریس جامد تشکیل شده از همان فلز یا فلزی متفاوت قرار می‌گیرند. یکی از بزرگترین ویژگی‌های آنها این است که اگرچه نسبت به فلزات جامد معمولی سبک‌تر هستند، اما در عین حال قدرت قابل مقایسه و تقریبا برابری دارند.

فوم کامپوزیت فلزی

این ماده توسط تیمی به سرپرستی پروفسور افسانه ربیعی تهیه شده است که نام این ماده جدید را “CMF تزریق شده” گذاشته‌اند.

این ماده یک CMF فولاد-فولاد است، به این معنی که کره‌های توخالی و ماتریس از جنس فولاد ضد زنگ هستند.

رزین اپوکسی آبگریز با استفاده از یک فرآیند خلاء به داخل فولاد کشیده می‌شود، در نتیجه رزین داخل کره‌ها و حدود ۸۸ درصد از منافذ کوچک‌تر درون ماده ماتریس را پر می‌کند.

دانشمندان CMF تزریق شده را در کنار آلومینیومی که در صنعت هوافضا استفاده می‌شود، آزمایش کردند تا ببینند که هر دو ماده هنگام استفاده در بال یک هواپیما چه رفتاری دارند و مشخص شد که CMF در سه حوزه مشخص عملکرد بهتری دارد.

اول از همه این ماده باعث می‌شود که آب به بال نچسبد و سریع از سطح آن رانده شود. از نظر فنی، زاویه تماس آب با این ماده ۱۳۰ درصد بیشتر از آلومینیوم است. هرچه زاویه تماس مواد پایین‌تر باشد، میزان چسبندگی آب به سطح آن نیز بیشتر می‌شود.

دوم اینکه هنگامی که حشرات به هر دو ماده برخورد می‌کردند، بقایای کمتری(حدود ۶۰ درصد) از آنها در CMF جمع می‌شود.

سرانجام اگرچه هر دو ماده در معرض آزمایش‌های سنگین مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دادند، اما CMF باز هم عملکرد بهتر و نشان از تخریب کمتری داشت.

پروفسور افسانه ربیعی گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که CMF تزریق شده می‌تواند جایگزین ارزشمندی برای آلومینیوم باشد، چرا که عملکرد بهتری را در وزن مشابه ارائه می‌دهد.

وی افزود: نتایج حاکی از آن است که ما می‌توانیم از مواد مختلفی برای پر کردن ماتریس یا کره‌های توخالی در CMF استفاده کنیم تا ترکیبی را ایجاد کنیم که با وزن کمتر، عملکردی مشابه با آلومینیوم داشته باشد.

این تحقیق در مجله Applied Surface Science منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است