خانه اقتصادی‏تحليل روند کاهش مستمر حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا

کاهش مستمر حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

مرجع پلیمر در بازار ایران:در هفته گذشته حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا به نسبت هفته قبل از آن ۶۷/ ۴ درصد کاهش یافت و به ۵۳ هزار و ۷۶۳ تن رسید که کمترین رقم ثبت شده در ۵ هفته اخیر است. در همین بازه زمانی حجم عرضه‌ها با ۶/ ۸ درصد کاهش در بازار فیزیکی روبه‌رو شد و به ۸۲ هزار و ۶۹۳ تن رسید که باز هم در کمترین رقم در پنج هفته اخیر است. در همین زمان حجم تقاضا پنج درصد کاهش یافت و باز هم در کمترین رقم در پنج هفته اخیر قرار گرفت.

نمودار نزولی

این درحالی است که متوسط تقاضا حتی در ۶ ماه اول امسال رقمی نزدیک به ۷۶ هزار تن بوده که نشان می‌دهد اوضاع تقاضا در بازار پلیمرهای بورس‌کالا اصلا خوب نبود. درخصوص حجم معاملات هم می‌توان گفت که رقم ثبت شده حکایت از تداوم افت حجم معاملات هفتگی در بورس‌کالا دارد که ترس از آغاز یک دوره جدید از رکود را مطرح می‌کند و اگر این روند نزولی باز هم ادامه یابد، بازار به وضوح وارد روزهای پیچیده و دشواری خواهد شد. به‌عنوان یک نمونه می‌توان حجم معاملات هفته قبل را با متوسط شش ماه ابتدایی سال‌جاری یا متوسط سال قبل مقایسه کرد.

کاهش میانگین حجم معاملات هفتگی

متوسط حجم معاملات سال گذشته رقمی نزدیک به ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بود که ۹ هزار تن بیش از معاملات هفته گذشته است. از این منظر از هم‌اکنون نیز بازار پلیمرها وارد فاز رکود شده است زیرا حجم کمتری از سال گذشته را به ثبت رساند. مقایسه با حجم معاملات در ۶ ماه اول سال‌جاری را هم باید جدی گرفت آن هم در شرایطی که متوسط معاملات در نیمه اول امسال رقمی نزدیک به ۵۲ هزار تن است و هفته گذشته حجم معاملات به ۵۳ هزار و ۷۶۲ تن رسیده یعنی این بازار به نزدیکی مرز معاملاتی در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری رسیده است. اگر برای هفته جاری حجم معاملات باز هم کمتر شود نگرانی‌ها برجسته‌تر خواهد شد زیرا یک مرز فنی و حتی روانی را در هم می‌شکند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است