خانه تکنولوژي نانوذرات سیلیکا روی بستر پلیمر برای ساخت صفحه لمسی بسیار حساس

نانوذرات سیلیکا روی بستر پلیمر برای ساخت صفحه لمسی بسیار حساس

توسط مدیر سایت
0 نظرات
صفحه لمسی

مرجع پلیمر در بازار ایران:محققان نشان دادند که با نانوذرات می‌توان الکترودهای شفاف و حساس تولید کرد تا از آن‌ها برای تولید صفحه‌های لمسی استفاده کرد.در آخرین يافته، نانوذرات سیلیکا روی بستر پلیمر برای ساخت صفحه لمسی بسیار حساس مورد استفاده قرار گرفته است.

صفحه لمسی

فناوری حسگرهای فشاری خازنی که امروز در صفحات لمسی تلفن همراه مورد استفاده قرارمی‌گیرند، در حال پیچیده‌تر شدن هستند. خازن از ترکیب لایه دی‌الکتریکی که به صورت ساندویچی میان دو الکترود رسانا پیچیده شده، تشکیل می‌شود. این الکترودها در واقع صفحه‌هایی هستند که بار الکتریکی روی آن‌ها جمع شده و لایه دی‌الکتریکی نیز به‌عنوان عایق در این ساختار به‌کار می‌رود. زمانی که خازن به صورت عمودی تحت فشار قرار می‌گیرد، فاصله دو الکترود کمتر شده و موجب تغییر ظرفیت آن می‌شود. این فرآیند در واقع ساز و کار ادوات حسگر فشاری است.

برای تولید صفحاتی که انعطاف‌پذیر نیز باشند، نیاز به مواد جدید است. از این رو محققان دانشگاه یونسی و دانشگاه کره روی فناوری جدیدی کار می‌کنند که در نهایت منجر به ساخت حسگر فشاری با شفافیت 97 درصد می‌شود. این الکترود با پخش شدن نانوذرات در نوعی پلیمر تشکیل شده است.

محققان برای تولید این فیلم، ذرات سیلیکای کروی به قطر 500 نانومتر را درون پلیمر PDMS پخش کردند تا ذرات بزرگتری تشکیل شود. این لایه به‌صورت ساندویجی میان دو لایه PEDOT:PSS که نوعی فیلم شفاف است، قرار داده می‌شود.

محققان ذرات با ابعاد مختلف را مورد آزمایش قرار دادند. انتظار می‌رود که ذرات درشت‌تر به دلیل تجمع بهتر و پرکردن فضای میان دو لایه، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. این فاصله زبری سطحی را ایجاد کرده و موجب افزایش حساسیت ابزار نهایی می‌شود.

محققان دریافتند که برخلاف پیش‌بینی قبلی، ذرات 500 نانومتری حساسیت بهتری نسبت به مولکول‌های درشت‌تر ایجاد می‌کنند. پژوهشگران معتقداند که این راهبرد به‌صورت عملی نشان می‌دهد که فرآیندهایی که در مقیاس‌ نانو به کار می‌روند، در مقیاس ماکروسکوپی نیز قابل استفاده هستند. این نتیجه‌گیری برای استفاده از این فناوری در صنعت اهمیت زیادی دارد. این گروه تحقیقاتی معتقداند که این فناوری کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف دارد. افزایش شفافیت و انعطاف‌پذیری می‌تواند مرزهای موجود میان انسان و فناوری را کم رنگ کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Small به چاپ رسیده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است