خانه علمی پژوهشی تولید نانوجوهری مبتنی بر نانوذرات جهت استفاده در چاپ سه بعدی ساختارهای شیشه‌ای

تولید نانوجوهری مبتنی بر نانوذرات جهت استفاده در چاپ سه بعدی ساختارهای شیشه‌ای

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano Ink

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان مؤسسه فناوری کارلسرو موفق به تولید جوهری مبتنی بر نانوذرات شدند که با استفاده از آن در چاپ سه بعدی می‌توان ساختارهای شیشه‌ای تولید کرد.

اخیراً مقاله‌ای با عنوان A new silica-nanoparticle-based ink makes it possible to create intricate glass reaction vessels and optical components with a three-dimensional printer در نشریه Nature به چاپ رسیده است و در آن محققان نشان دادند که چگونه از نوعی جوهر مبتنی بر نانوذرات سیلیکا می‌توان برای چاپ سه بعدی قطعات اپتیکی استفاده کرد.
استفاده از مواد جدید در چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی در حال رشد است، اما موادی که می‌توان از آنها برای چاپ استفاده کرد در حال حاضر به مواد پلیمری، سرامیک و فلزات محدود است. با این روش جدید می‌توان ساختارهایی را که با قالب امکان تولید آنها وجود ندارد را تولید کرد. دو شرکت آدیداس و کربن اخیراً اعلام کردند که قصد دارند تا کفی کفش را با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کنند.
شیشه یکی از موادی است که به دلیل شفافیت و مقاومت در برابر آسیب‌های شیمیایی و حرارتی برای چاپ سه بعدی قابل استفاده است، اما باید این ماده را تا 1000 درجه گرما داد. برای حل این مشکل محققان از شیشه مایع استفاده کردند که در واقع کامپوزیتی است که در آن از نانوذرات سیلیکا و منومرهای هیدروکسی‌ اتیل‌ متا‌ آکریلات قابل پخت با فرابنفش استفاده شده است.
برای تولید این ماده که قابل انطباق با چاپ سه بعدی باشد و به لیتوگرافی فضایی گفته می‌شود، اصلاحاتی در لیتوگرافی فضایی انجام شده است. برای شفاف‌تر شدن این جوهر، حلال را از آن جدا کردند. همچنین برای افزایش استحکام ماده نهایی تولید شده از افزودنی با وزن مولکولی بالا به نام تری‌آکریلات استفاده کردند.
این ماده می‌تواند همانند یک پلیمر برای چاپ استفاده شود در حالی که محصول نهایی ظاهری شبیه به شیشه دارد. بعد از چاپ با این جوهر شیشه‌ای مایع، محققان آن را گرمادهی می‌کنند تا پلیمر از بین برود و یک بار نیز تا دمای 1300 درجه گرم می‌کنند تا نانوذرات پخته شده و آنچه که باقی می‌ماند بخش سیلیکای شفاف است.
این گروه با استفاده از این فناوری، قطعات مختلفی نظیر میکرولنز و تراشه میکروسیالی تولید کردند که قدرت تفکیک آن در حد چند میکرومتر است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است