خانه خبراخبار علمی پژوهشی نانواليافي براي ترميم و جايگزيني بافت آسيب ديده بدن

نانواليافي براي ترميم و جايگزيني بافت آسيب ديده بدن

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانو الیاف

به نقل از مرجع پلیمر دربازایران: يک محقق ايراني موفق شد تا به روش الکتروريسي با اعمال تغيير و بهينه کردن شرايط فرايند، به ساخت نانواليافي با قطر و اندازه‌ مورد نظر دست يابد.

امروزه نانوفناوري داراي کاربردهاي مختلفي در اکثر زمينه‌هاي علمي است. يکي از اين موارد، تهيه نانوالياف است که در صنايع مختلفي مانند پزشکي، دارورساني، نساجي و دفاعي قابل استفاده است. نانوالياف پليمري به کمک فرايند الکتروريسي و از طريق اعمال يک ميدان الکتريکي خارجي بر محلول و يا مذاب يک پليمر قابل توليد هستند.

نانواليافي براي ترميم و جايگزيني بافت آسيب ديده بدن

در اين کار تحقيقاتي، نانوالياف کامپوزيتي پلي کاپرولاکتان-نانوهيدروکسي آپاتيت، با استفاده از روش الکتروريسي توليد شده و اثر پارامترهاي مختلف فرآيند بر متوسط قطر نانوالياف تهيه شده مورد بررسي قرار گرفته است.

دکتر امير دوستگاني، مجري طرح گفت: با استفاده از نتايج بدست آمده از اين طرح مي‌توان محدوده‌اي از متغيرها را که مي‌تواند منجر به دستيابي به نانوالياف با اندازه‌ مورد نظر شود، شناسايي کرد. بدين ترتيب هزينه‌ توليد کاهش يافته و سرعت دستيابي به نانوالياف موردنظر افزايش مي يابد.

وي افزود: عوامل مختلف تأثيرگذار بر متوسط قطر نانوالياف نهايي بررسي شده در اين طرح شامل غلظت پليمر، ولتاژ اعمال شده، شدت جريان محلول و … بوده است.

استفاده از آزمون‌هاي SEM و FTIR

وي عنوان کرد: در اين راستا ساختار فيزيکي و شيميايي نانوالياف‌هاي سنتز شده توسط آزمون‌هاي SEM و FTIR مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق نتايج بدست آمده، متوسط قطر اين نانوالياف بين ۳۰۰ تا ۶۵۰ نانومتر بوده است که اين قطرها بسته به تغيير عوامل بررسي شده دستخوش تغييرات شده‌اند.

دوستگاني در ادامه به کاربردهاي نانوالياف سنتز شده اشاره کرد و افزود: نانوالياف بدست آمده مي‌توانند به عنوان داربست‌هاي سه بعدي در مهندسي بافت به منظور ترميم و جايگزيني بافت‌هاي آسيب ديده مانند استخوان مورد استفاده قرار گيرند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، بافت‌هاي موجود در بدن انسان از الياف نانومتري تشکيل شده‌اند، بنابراين داربست‌هاي تشکيل شده از نانوالياف ساخته شده به روش الکتروريسي، مي‌توانند محيط مناسبي براي رشد سلول‌ها باشند.

نانو الیاف

 

اين داربست‌ها مي‌توانند خاصيت رشد و تکثير و تمايز به سلول‌هاي مورد نظر را القا کنند. همچنين مي‌توان آن‌ها را به عنوان ابزاري براي رهايش کنترل شده‌ دارو در مصارف دارورساني به کار گرفت.

البته کاربردهاي ذکر شده نياز به اخذ تأييديه‌هاي لازم از مراجع مربوطه براي مصارف انساني بوده، ولي به صورت آزمايشگاهي بر روي مدل‌هاي حيواني قابل بررسي و مطالعه است.

همچنين به کمک اين نانوالياف و در صورت استفاده از پليمرهاي ديگر، مي‌توان منسوجاتي که خواصي مانند مقاومت در برابر ترشوندگي، آلودگي، باکتري و غيره را دارند، توليد نمود. توليد لباس‌هاي ضد گلوله و نيز استتار از ديگر کاربردهاي اين الياف در صنايع دفاعي است. از طرفي نانوالياف پليمري مي توانند به عنوان فيلتر و غشا نيز در صنايع جداسازي و تصفيه مورد استفاده قرار گيرند.

اين تحقيقات حاصل تلاش‌هاي دکتر امير دوستگاني- عضو هيأت علمي دانشگاه زنجان است که نتايج آن در مجله‌ Textile Research Journal (جلد ۸۵، شماره ۱۴، سال ۲۰۱۵، صفحات ۱۴۴۵ تا ۱۴۵۴) به چاپ رسيده است.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است