خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار جهانی محصولات پتروشیمی با توجه به روند تولید و تقاضا درحال تغییر است

بازار جهانی محصولات پتروشیمی با توجه به روند تولید و تقاضا درحال تغییر است

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران: بالاسوبرامانیام رامانی، مشاور ارشد موسسه ICIS سنگاپور در همایش صنعت پتروشیمی ایران به ارائه روند تولید و مصرف محصولات پتروشیمی تا سال 2025 در جهان پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به سه روند مهم و تاثیرگذار بر صنعت پتروشیمی جهان اشاره کرد، نخستین عامل انقلاب شیل گس در امریکا و افزایش سرمایه گذاری های این کشور بر اتان و مشتقات اتیلن و دومین عامل نیز تحولات خاورمیانه که گرچه این منطقه یکی از کلیدی ترین مناطق صادرکننده مواد پتروشیمی بوده است اما پتروشیمی های این منطقه در حال سرمایه گذاری بر روی تولی مشتقات پائین دست هستند که در این میان ایران نیز بعد از تحریم ها وارد این بازی شده است.

رامانی تصریح کرد: سومین تحول اساسی در چین رخ خواهد داد. در حالی که این کشور یکی از واردکنندگان مواد پتروشیمی جهان بوده اکنون  در حال تولید محصولات غیرسنتی مانند MTO است. کاهش تقاضا در چین در سالهای آتی اتفاق خواهد افتاد اما باید دانست که رشد هرچند کوچک در تقاضای چین، رشدی بزرگ برای صنعت پتروشیمی جهان خواهد بود.

از سوی دیگر رامانی  عنوان کرد که هم اکنون ظرفیت کراکرهای جهان بسیار بالاست. آمریکا در این میان 19 میلیون تن ظرفیت اتان دارد، چین تا پنج سال آینده یک کراکر دیگر راه اندازی می کند و خاورمیانه نیز 4.8 میلیون تن دیگر بر ظرفیت تولید خود می افزاید.

رامانی اظهار کرد : با توجه به تحولات یاد شده در نقاط  مختلف جهان، به نظر می رسد که عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در حال به توازن رسیدن است. ایران در این میان دسترسی مطلوبی به خوراک ارزان در پتروشیمی دارد و می تواند رشد متعادلی در تقاضا ایجاد کند.

مشاور ارشد موسسه ICIS ادامه داد : در فاصله بین سالهای 2015 تا 2025 ظرفیت تولید پلی اتیلن آمریکا اضافه می شود، همچنین مصرف این محصولات در شمال شرق آسیا رشد خواهد کرد که همین امر موجب افزایش صادرات آمریکا به شمال شرق آسیا می شود.

مشاور ارشد موسسه ICIS سنگاپور  تصریح کرد: پیش بینی می شود که آمریکا تا سال 2025 نزدیک به 25 میلیون تن پلی اتیلن به چین صادر کند.

وی ادامه داد: چین 70 درصد از تقاضای جهان را تشکیل می دهد و هند با فاصله در مقام دوم قرار دارد. هند با در نظر گرفتن کمبود خوراک، سطح تولیدات پتروشیمی مناسبی دارد.

رامانی در مورد هند توضیح داد که این کشور با رشد GDP برابر با 7.2 درصد در سال، از نظر ظرفیت تولید چیزی در حدود 15 سال از کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن عقب است. در حالیکه چین 33 درصد از مصرف PP جهان را تشکیل می دهد، هند با فاصله بسیار زیاد تنها 66 درصد از مصرف جهان را تشکیل می دهد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است