خانه علمی پژوهشی استفاده از نانولوله‌های کربنی و نوعی پلیمر برای ساخت پوست محافظ

استفاده از نانولوله‌های کربنی و نوعی پلیمر برای ساخت پوست محافظ

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پوست

مرجع پلیمر در بازار ایران: برخی حوادث نظیر شیوع بیماری کرونا یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیاز برای یک پوست دوم به‌منظور محافظت از انسان‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر، ادوات و تجهیزات مراقبت شخصی در دسترس همگان نیست و از مشکلاتی نظیر تنفس‌پذیری برخوردار است.

پوست

برای حل این مشکل، محققان یک تیم تحقیقاتی از چند موسسه و دانشگاه مختلف به رهبری آزمایشگاه ملی لورنس موفق به ارائه پوست دوم برای مراقبت از بدن در برابر سلاح‌های میکروبی و عوامل شیمیایی شده‌اند. از این فناوری می‌توان در بخش درمان و پزشکی نیز استفاده کرد. این نتایج نشان می‌دهد که فاز اول پروژه ساخت این محصول با موفقیت به پایان رسیده است.

فرانچسکو فورناسریو، از محققان این پروژه می‌گوید: «ما ماده هوشمندی ساختیم که تنفس‌پذیر بوده و می‌تواند محافظت از بدن را نیز انجام دهد، در واقع دو کار کلیدی را با هم ترکیب کردیم. در این محصول از یک غشأ حاوی نانولوله‌های کربنی استفاده کردیم و روی آن لایه پلیمری با قابلیت پاسخ‌دهی به تهدید‌های محیطی قرار دادیم.»

نانولوله‌های کربنی به مولکول‌های آب اجازه ورود داده و در عین حال مانع از ورود عوامل زیستی تهدید کننده می‌شوند، عواملی که نمی‌توانند از حفره‌های نانولوله‌های کربنی عبور کنند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نرخ انتقال بخار آب از میان نانولوله‌های کربنی با کاهش قطر نانولوله‌ها، کاهش می‌یابد. البته حتی برای نانولوله‌های کربنی با قطر بسیار کم هم نرخ عبور آب بالا است؛ بنابراین، می‌توان با این نانولوله‌ها پوست دوم با قابلیت تنفس‌پذیری بالا تولید کرد.

عوامل بیماری‌زا و مواد شیمیایی خطرناک به قدری کوچک هستند که از میان نانولوله‌ها عبور می‌کنند، اینجاست که لایه محافظ پلیمری به کار می‌آید. این لایه درصورت وجود عوامل تهدید کننده، به‌صورت موقتی حفره‌ها را بلوک می‌کنند. فاز بعدی این پروژه، توسعه این پوست دوم به‌گونه‌ای است که برای عوامل شیمیایی مختلف دیگر نیز عملکرد مراقبتی داشته باشد.

منبع: دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است