خانه تکنولوژي ثبت اختراع طرح «تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده»

ثبت اختراع طرح «تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده»

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Thermo plastic composite

مرجع پلیمر در بازار ایران: طرح اختراعی تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیر کونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید، حاصل تلاش متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران است.

Thermo plastic composite

تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده

دکتر رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، در این باره گفت: از آنجا که فناوری هوافضا رو به پیشرفت است، تقاضای رو به رشدی برای مواد پیشرفته با قابلیت تحمل دمای بیش از ۲ هزار درجه سانتیگراد برای درخواست‌های فضایی و دمایی بسیار بالا مثل موتور راکت‌ها و سیستم‌های حفاظت حرارتی برای وسایل فضایی وجود دارد.

وی ادامه داد: موادی بر پایه کربن به دلیل پایداری ابعادی، استحکام و مدول بالا در دماهای بالا، هدایت حرارتی بالا و مقاومت بالا در برابر شوک، ماشین‌کاری آسان و دانسیته پایین به عنوان گزینه‌های مناسبی برای استفاده در ساختارهای دمای بسیار بالا است.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی افزود: ظهور برخی محدودیت‌ها و مشکلات در عملکرد این کامپوزیت‌های زغال‌گذار از جمله ضعیف بودن ساختار زغال ایجاده شده، و اکسایش در دمای بالاتر از  ۵۰۰ درجه سانتیگراد، موجب گرایش پژوهشگران به ساخت سامانه‌های جدید حفاظت گرمایی شده است.

احسانی تشریح کرد: سنتز نانو کامپوزیت پلیمر-الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید (Cf-polymer/ZrB۲/SiC) به عنوان یک کامپوزیت فداشونده زغال‌گذار، کاربردهای حیاتی برای مواد محافظ حرارتی با کارآمدی بالا در شرایط شوک‌های گرمایی ناگهانی و سیستم‌های سپر حرارتی دارد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی اظهار داشت: در این تحقیق، برای نخستین بار با افزودن ۱۰-۱درصد وزنی از نانو ساختارهای سرامیکی (زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید) در موفولوژی‌های ذرات، ویسکر و الیاف به عنوان فاز تقویت کننده، جهت بهبود خواص حرارتی و فرسایشی کامپوزیت پلیمر/الیاف کربن برای رفع نیاز کاربردهای فوق دما بالا استفاده شد.

وی تصریح کرد: در این پروژه ساخت نانوکامپوزیت‌ها به روش دوغابی و سپس اعمال فشار و دما به طور همزمان انجام می‌شود که در مقایسه با سایر روش‌ها، دارای مزایایی نظیر هزینه کمتر، سهولت به کارگیری و تخلخل کمتر است.

منبع: مهر

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است