تلاش محققان کشور برای افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه مواد حافظه‌شکلی

مرجع پلیمر در بازار ایران : محققان کشورمان در حال تلاش برای افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه مواد حافظه‌شکلی با اضافه کردن درصد بسیار کم ذرات نانو به آلیاژ بسپاری (PE/PA6) هستند که علاوه بر ایجاد رسانایی حرارتی و الکتریکی می‌تواند موجب افزایش میزان ذخیره‌سازی شکل اولیه نیز شود. 

کاربرد مواد دارای خاصیت حافظه شکلی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سید علی محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و مجری این پروژه گفت: امروزه مواد دارای خاصیت حافظه شکلی در صنایع گوناگون مانند صنایع بسته‌بندی، هوافضا، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و … کاربردهای فراوانی یافته‌اند.

مواد حافظه شکلی موادی هستند که قابلیت ذخیره شکل اولیه و بازیابی آن پس از تغییر شکل با اعمال محرک خارجی از قبیل حرارت، الکتریسیته، تشعشع، مغناطیس و غیره را دارند.

وی به تصویر (الف) اشاره کرد و ادامه داد: در این تصویر، نمونه‌ای از کاربرد این مواد در پزشکی آورده شده است که جهت بازگشایی شریان‌های انسداد یافته از این مواد استفاده می‌شود و در تصویر (ب) نمونه‌ای از کاربرد این مواد در ساخت برچسب‌های امنیتی اصالت کالا (security labels) نشان داده شده است.

محمدی با بیان اینکه این خاصیت ابتدا در فلزات و سرامیک‌ها با درصدهای پایین مشاهده شد که پس از پیدایش بسپارها و مشاهده درصدهای بالای حافظه شکلی در آنها، کاربردهای مواد حافظه شکلی به سرعت گسترش یافت، تصریح کرد: معضل عمده ساخت بسپارهای حافظه شکلی عایق بودن آنها در برابر حرارت و جریان الکتریکی است که همواره سد راه القای سریع شکل اولیه و بازیابی حافظه شکلی آنان می‌شود.

به گفته این محقق، افزودن ذرات کربن نانوتیوب به دلیل ساختار منحصر بفرد (نسبت بالای طول به قطر) و توانایی بسیار بالای آنان در انتقال الکترون راه حلی مناسب برای این مساله است.

وی تصریح کرد: افزودن درصد بسیار کم ذرات نانو به آلیاژ بسپاری PE/PA6 علاوه بر ایجاد رسانایی حرارتی و الکتریکی می‌تواند موجب افزایش میزان ذخیره سازی شکل اولیه نیز شود که این پژوهش برای نخستین بار در دانشکده فنی ومهندسی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر میلاد مهرانپور و دکتر اسماعیل قاسمی با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال انجام است.

منبع : ایسنا

Related posts

اصلاحات مواد نساجی با سیلان‌های کاربردی، نرم‌کننده‌های سیلیکونی مایع و لاستیک‌های سیلیکونی – مطالعه مروری

الاستومر سیلیکونی عاملدار از طریق محلول قلیایی برای پوشش کوپلیمر

به یاد استاد ارجمند زندیاد پروفسور علی اصغر کتباب