به یاد استاد ارجمند زندیاد پروفسور علی اصغر کتباب

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :  این فقدان تأثرانگیز را به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور و شاگردان ایشان، به ویژه دانشگاهیان صنعتی امیرکبیر، تسلیت عرض می‌نمائیم. از خداوند متعال برای آن شادروان، علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

زندگینامه و اهم فعالیت ها

علی اصغر کتباب از اساتید پیشکسوت دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر 26 تیر 1330 در شیراز چشم به جهان گشود  و مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز کسب کرد ، سپس با بورسیه وزارت علوم راهی انگلستان شده و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه استون بیرمنگام در رشته شیمی فیزیک پلیمرها گذراند ، در سال 59 پس از کسب مدرک دکترا به ایران بازگشت و در صنعت تایر مشغول به فعالیت شده و مدیر کامپاندینگ و R&D کارخانه ایران تایر شد.

زنده‌یاد کتباب در سال 1361 به عنوان هیئت علمی به استخدام دانشگاه صنعتی امیرکبیر درآمد و در دانشکده مهندسی شیمی مشغول به فعالیت شد.  وی با تلاش فراوان توانست کارگاه مهندسی لاستیک و مهندسی پلاستیک را ایجاد کرده و گرایش مهندسی پلیمر را راه اندازی کند. همچنین وی رشته مهندسی پلیمر را در دانشگاه آزاد (واحد علوم و تحقیقات) راه اندازی و 13 سال در آن واحد مشغول به تدریس و پژوهش بود.

بخشی از دروس ارائه شده

از دروس ارائه شده توسط این استاد گرانقدر می توان به مهندسی الاستومر در مقطع کارشناسی و تعیین خواص ، مشخصات و کاربرد مواد نانوپلیمری ، روشهای نوین آنالیز پلیمرها و هویت شناسی پیشرفته پلیمرها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نام برد. شادروان کتباب 3 کتاب در زمینه لاستیک ها با عناوین علوم و مهندسی لاستیک ها و Elastomeric nanocomposite foams ، پلیمرهای دارای حافظه شکلی (اصول ، دستاوردها و کاربردها) به چاپ رساند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاها امیرکبیر؛ زنده یاد کتباب 109 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راهنمایی و هدایت کرد و از اولین دانشجوهای ایشان در مقطع دکترا می توان از حمید میرزاده و  فاطمه گوهرپی از اساتید دانشکده مهندسی پلیمرو رنگ نام برد.

 

Related posts

چاپ سه‌بعدی مواد پروتز فک و صورت: چالش‌ها و فرصت‌ها

مطالعه در مورد انتقال حرارت دیوار بتنی مجهز به مواد تغییر فاز دهنده

تجزیه و تحلیل عملکرد حرارتی PCM دیواره خورشیدی