توسعه فناوری چاپ سه بعدی با استفاده از پلیمرهای فلوئوردار

شرکت 3M موفق به توسعه فناوری چاپ سه بعدی با استفاده از پلیمرهای فلوئوردار شده است. این فناوری به طور ویژه برای پلی تترا فلوئورو اتیلن (PTFE) مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش‌های خودرو، پردازش شیمیایی، پزشکی و همچنین انرژی و هوا و فضا کاربرد خواهد داشت.

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، فلوئورپلیمرها نوعی ترموپلاستیک هستند که عموما به عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفلون، یکی از بهترین مثال‌هاست. این فناوری برای تولید سازه‌های پلیمری پیچیده در یک مرحله پردازش به جای استفاده از قالب‌گیری و مونتاژ قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3M از روش استریولیتوگرافی (SLA) برای فرآیند ساخت PTFE و دیگر پلیمرهای کاملا فلوئوردار استفاده کرد. قطعات چاپی دارای خواص فیزیکی مشابه با قطعاتی که از طریق روش پردازش سنتی تولید می‌شوند، می‌باشند. فرآیند استریولیتوگرافی شامل پخت مواد حساس به نور با استفاده از یک منبع نوری تابشی می‌باشد. با استفاده از این روش شرکت 3M پیشتاز در چاپ سه بعدی PTFE می‌باشد که برای طیف گسترده‌ای از کاربردها نظیر مهر و موم و پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Related posts

اصلاحات مواد نساجی با سیلان‌های کاربردی، نرم‌کننده‌های سیلیکونی مایع و لاستیک‌های سیلیکونی – مطالعه مروری

الاستومر سیلیکونی عاملدار از طریق محلول قلیایی برای پوشش کوپلیمر

به یاد استاد ارجمند زندیاد پروفسور علی اصغر کتباب