مروری بر فیلم نازک GeTe مبتنی بر مواد تغییر فاز دهنده

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

ژرمانیوم تلورید (GeTe) ماده­ای تغییر فاز دهنده (PCM) از خانواده کالکوژنید است­ که تحت انتقال برگشت­‌پذیر بین فاز آمورف و کریستالی در معرض پالس نوری یا الکتریکی قرار می­‌گیرد. برگشت پذیری ساختاری سریع GeTe را به عنوان ماده­‌ای ایده آل برای دستگاه­های ذخیره‌­سازی ایجاد می­‌نماید. GeTe به دلیل سرعت زیاد­، مصرف انرژی کم­، مقیاس‌­پذیری­، حفظ داده‌­ها و ظرفیت ذخیره‌­سازی یکی از بهترین کاندیداها برای فناوری­‌های حافظه غیر فرار است. در این بررسی در مورد تحولات موجود در GeTe PCM­، کار و تأثیر اتصال و دوپینگ آن­ها برای به روزرسانی عملکرد خود برای کاربردهای مختلف فناوری بحث می­‌شود.

نتیجه­‌گیری

توسعه در حافظه ذخیره‌­سازی حافظه مبتنی بر PCM در زمان‌­های اخیر موج تازه­­ای را تجربه نمود. GeTe مدیون توانایی انتقال فاز بین فاز آمورف و کریستالی است و بدین ترتیب عملکرد تحسین برانگیز در زمینه‌­های مختلف فناوری ارائه می‌­دهد. این بررسی از روش­های ساختگی  همراه بحث در مورد خصوصیات ساختاری­، نوری و الکتریکی مواد GeTe استفاده می‌­نماید. بحث در مورد تأثیر دوپینگ و مهندسی سطح مشترک انجام شده است. با این حال­، مشاهده شده است که در مورد وابستگی ترکیبی از خصوصیات مختلف مواد GeTe­، مطالعه محدودی وجود دارد که می‌­تواند بینش قابل توجهی در مورد کاربرد این ماده در زمینه نوری ارائه دهد. جدا از آن  تأثیر بازپخت بر خصوصیات ساختاری­، نوری و الکتریکی نیز فاقد اطلاعات کافی در گذشته است. تحقیقات در مورد این موضوع کمتر مورد بحث قرار گرفته و ارزیابی در آینده GeTe PCM برای کاربردهای بالقوه فراهم می آورد.

 

دانلود فایل : مروری بر فیلم نازک  GeTe  مبتنی بر مواد تغییر فاز دهنده

 

Reference:

Singh, Kamaljit, et al. "A review on GeTe thin film-based phase-change materials." Applied Nanoscience 13.1 (2023): 95-110.

https://doi.org/10.1007/s13204-021-01911-7

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم‌­زاده

Related posts

مواد تغییر فاز دهنده مبتنی بر روش مقاوم سازی جدید در سیستم تهویه مطبوع برای کاهش تقاضای انرژی ساختمان

ساخت پچ‌های ترانس‌درمال ضددرد مبتنی بر سیلیکون حاوی کپسایسین

پوشش‌های بیولوژیکی الهام‌ گرفته‌شده از طبیعت با قدرت کاهش فوق‌العاده آلودگی‌ها روی تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از عفونت‌های مرتبط با دستگاه و ترومبوز