پیامی از طرف خانم Audrey Azoulay مدیر کل یونسکو به مناسبت روز بین‌المللی نور ۱۶ مه ۲۰۲۳


مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :
ما در زمانه‌ای زندگی می‌نماییم که تمامی روابط‌مان با دنیای زنده، به بازنگری نیاز دارد. اما به‌عنوان انسان، حیوان، گیاه و یا باکتری، همگی بر اصلی بنیادین اعتماد می‌نماییم؛ این اصل آنقدر حیاتی است که باید توجه خود را به آن معطوف نماییم، نور.

روز جهانی نور کاربردهای فیزیکی، اجتماعی و هنری نور را جشن می‌گیرد و هدف آن ترویج درک بهتری از آن است.

بدون نور، سیاره‌ی ما تنها مکانی سرد و بی‌آب و علف خواهد بود. به راستی، جایی که نور وجود دارد، اغلب فراوانی حیات نیز وجود دارد.

با این حال، نور برای بشر، جلوه‌های بیش‌تری نیز دارد. نور با دانش همراه و مرتبط است. از طریق لنز است که می‌توانیم جهان را ببینیم و درک نماییم.

نیاز به مشاهده و درک، نیازی عمیقاً انسانی است که از تمامی تفاوت‌ها و مرزها فراتر می‌رود؛ همانطور که راه‌اندازی مرکز بین‌المللی نور سینکروترون برای علوم و کاربردهای تجربی در خاورمیانه (SESAME) تحت حمایت یونسکو، گواهی می‌دهد. به راستی، این شتاب‌دهنده ذرات به پژوهشگران سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، اجازه می‌دهد تا با همکاری یکدیگر با مطالعه خواص نور، به پیشرفت بشر کمک نمایند.

از زمان اینشتین، نور تجربه‌ا‌ی ماوراءطبیعی از فضا و زمان نیز بوده است- مرز پایانی و نهایی نوع بشر.

در همین راستا و به همان اندازه که این زمینه از علم پویا است، برای انسان[1]، نور تنها دروازه‌ای به سوی دانش و منبعی برای آن نیست. نور هم‌چنین، بیانگر جوهره‌ی تجربه انسانی، عواطف و احساسات ما و حسی شاعرانه است. به همین دلیل است که نور، جلودار همه‌ی هنرهاست؛ به‌طوری که نقاشان به دنبال کشف اسرار آن بوده‌اند و صنعتگران از طریق موقعیت‌یابی، بازتاب و فیلتر‌کردن، سعی بر مهار آن داشته‌اند. زمانی‌که چنین مانور‌هایی وجود نداشته باشد، نور نقش هنرمندی را به خود می‌گیرد، رنگ، سایه و تناژ پاستلی بر روی مناظر طبیعی ما می‌گستراند.

نور تقریباً در تمامی بخش‌های فرامین یونسکو حضور دارد. از گشایش مرز‌های دانش و ارتقای مشاغل پژوهشی، به‌ویژه برای زنان، تا تعهد به آموزش، تنوع فرهنگی و تنوع میراث و تا گسترش رایگان اطلاعات، تمامی تلاش‌های یونسکو چشم‌اندازی مشترک دارند و این چشم‌انداز، آینده‌ای روشن‌تر است.

و برای ما، پیوند زدن منافع مشترک که عبارتند از آموزش، فرهنگ، دانش، اطلاعات و نور (که امروز همه‌چیز در مورد آن است)، برای ایجاد آینده‌ای نه تنها روشن‌تر، بلکه پایدارتر است.

 

[1] Homo sapiens

مریم مهاجر

Related posts

تجزیه و تحلیل عملکرد حرارتی PCM دیواره خورشیدی

مروری بر فیلم نازک GeTe مبتنی بر مواد تغییر فاز دهنده

آمار معاملات گروه پلیمری بورس کالا در هفته منتهی به 14 اردیبهشت 1403