دستیابی شرکت گاز آذربایجان‌شرقی به دانش جاذب‌های کامپوزیتی برای حذف بوی نامطبوع گاز طبیعی

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: این شرکت به دانش فنی جاذب‌های کامپوزیتی برای حذف بوی نامطبوع بودار کننده‌های گاز طبیعی دست یافت.

نادر کمالی اظهار کرد: برای تشخیص نشت گاز در زمان مصرفی، ماده‌ای بودار کننده به گاز طبیعی اضافه می شود که گاهاً در زمان توزیع گاز، امکان ریزش مواد بودار کننده از بشکه­‌های حاوی آن در زمان حمل و انتقال به مخزن دستگاه تزریق کننده این ماده وجود داشته و می تواند بوی بسیار نامطبوعی ایجاد کرده و باعث ایجاد نگرانی و شبهه درخصوص نشت گاز شده و نیز اثر نامطلوب بر سلامت کارکنان و محیط زیست داشته باشد.

وی با اشاره به دستاورد مهم پژوهشی این موضوع بیان کرد: برای رفع این معضل طی یک پروژه پژوهشی با همکاری شرکت تعاونی دانش بنیان آذرکیمیا خاتم، جاذب‌های کامپوزیتی زئولیتی مورد نظر در دو شکل پودری و صفحه ای و با مد نظر قراردادن ملاحظات محیط زیستی، با تکیه بر نانوفناوری تهیه شد.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج بررسی میدانی و آزمایشگاهی، این جاذب‌های کامپوزیتی در کمتر از یک دقیقه و تقریبا به صورت کامل قادر به از بین بردن بوی ماده بودار کننده می‌باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان، وی توضیح داد: این محصول دانش بنیان و نانو فناورانه در مرحله ثبت اختراع قرار داشته و با توجه به کسب دانش فنی با تکیه بر توان داخلی و با لحاظ قیمت مناسب و مزایای فنی و زیست محیطی محصول، در حال برنامه ریزی برای تجاری سازی و به کارگیری عملیاتی این دستاورد پژوهشی می‌باشیم.

 

 

منبع : ایسنا

Related posts

تجزیه و تحلیل عملکرد حرارتی PCM دیواره خورشیدی

مروری بر فیلم نازک GeTe مبتنی بر مواد تغییر فاز دهنده

آمار معاملات گروه پلیمری بورس کالا در هفته منتهی به 14 اردیبهشت 1403