نسل بعدی کامپوزیت با قابلیت مونیتور کردن سلامت ساختاری خود

مرجع پلیمر در بازار ایران: کامپوزیت فیبر کربن محصولی سبک و مقاوم  با ساختاری عالی برای اتومبیل، هواپیما و سایر وسایل نقلیه حمل و نقل می باشند. این کامپوزیت ها از یک ماتریس پلیمری مانند اپوکسی تشکیل شده که در آن الیاف کربنی تقویت شده تعبیه شده اند. به علت تفاوت در خواص مکانیکی این دو ماده، الیاف کربنی می توانند تحت تنش و خستگی بیش از حد از ماتریس جدا شوند.

این بدان معنی است که آسیب در سازه های کامپوزیتی فیبر کربن می تواند در زیر سطح و از بازرسی های بصری پنهان باقی بماند و نهایتا” منجر به فاجعه شود.

نسل بعدی کامپوزیت با قابلیت مونیتور کردن سلامت ساختاری خود

کریس بولند، یکی از همکاران Wigner در آزمایشگاه ملی Oak Ridge Department of Energy، گفت: “کامپوزیت های فیبر کربن به شکل فاجعه بار دچار شکست می شوند و تا زمانی که تمام ساختار نشکند ما متوجه آسیب نمی شویم.” “اما با دانستن آنچه که در کامپوزیت اتفاق می افتد، می توان بهتر در خصوص سلامت آن قضاوت کرد و تشخیص داد که چه آسیب هایی نیاز به  توجه و تعمیر دارند.”

اخیرا یک فرآیند رول به رول (ایجاد مدار الکتریکی روی یک سطح نازک ) را برای پوشاندن فیبرهای رسانانی الکتریکی کربنی  با نانوذرات نیمه رسانا سیلیکون کاربید، اختراع کرده اند. این نانومواد جاسازی در کامپوزیت دارای استحکام بیشتری از فیبر ها بوده و علاوه بر افزایش استحکام ، قابلیت جدیدی – توانایی نظارت بر سلامت ساختاری خود – را به کامپوزیت اضافه می کند.

تغییرات الکتریکی ناشی از تنش های وارد به این کامپوزیت ها می تواند به رایانه هواپیما هشدار دهد که بدنه یا بال تحت استرس بیش از حد قرار داشته و توصیه‌ی لازم برای بازرسی را انجام مکی دهد.

منبع: https://polympart.com/801702

 

 

Related posts

آمار معاملات گروه پلیمری بورس کالا در هفته منتهی به 14 اردیبهشت 1403

اصلاح غنی از فلوئور جداکننده‌های باتری‌های لیتیوم-یون خود خاموش شونده

جداکننده پلی اتیلن چند لایه با خواص حرارتی بهبود یافته برای استفاده در باتری های لیتیوم یون ایمن