بهبود خواص مکانیکی الیاف E-glass از طریق پوشش نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

در این پژوهش، خواص مکانیکی الیاف E-glass پوشش داده شده با نانوذرات برای کامپوزیت­‌هایی با کارایی بالا مورد بررسی قرار گرفت. الیاف شیشه با تغییر غلظت نانوذرات در محلول­‌های TiO2 غوطه­‌ور شدند. آزمایش کشش تک رشته­‌ای بر روی الیاف بدون پوشش و پوشش داده شده برای درک اثرات نانوذرات و غلظت محلول­‌ها بر روی خواص مکانیکی انجام شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از توزیع دو پارامتری Weibull انجام شد و نتیجه نشان می‌دهد که الیاف شیشه‌ای با پوشش نانوذره نسبت به الیاف بدون پوشش احتمال شکست کمتری دارند. استحکام کششی الیاف به ترتیب تا 7/31، 11/71و 9/67 درصد با پوشش با محلول‌های نانوذرات 5، 10 و 15 درصد بهبود یافت. پوشش نانو ذرات الیاف شیشه بر خواص مکانیکی در برابر نقایص سطحی مربوط به ساخت تأثیر مثبت گذاشته است.

نتیجه‌گیری

در این پژوهش، خواص مکانیکی الیاف شیشه­‌ای پوشش داده شده با نانوذرات روتایل TiO2 با غلظت­‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. سطح الیاف شیشه با پراکندگی نانوذرات TiO2 با استفاده از عامل جفت کننده آمینوسیلان به روش غوطه­‌وری پوشانده شد. تجزیه و تحلیل آماری نشان می­‌دهد که الیاف پوشش داده شده با نانوذرات در هر شرایطی احتمال کمتری دارد که از بین بروند و این امر حاکی از اثر درمانی پوشش نانو ذرات بر روی نقایص الیاف است. علاوه بر این، مقاومت کششی الیاف به ترتیب تا 7/31، 11/71و 9/67 درصد برای الیاف پوشش داده شده با محلول نانوذرات 5، 10 و 15 درصد وزنی به ترتیب افزایش یافته است. اگرچه استحکام کششی برای الیاف پوشش داده شده با نانوذرات 5 و 10 درصد وزنی روند صعودی نشان می دهد، اما برای الیاف پوشش داده شده با نانوذرات 15 درصد وزنی این روند افزایشی، کاهش می‌­یابد. غلظت بالای نانوذرات در محلول‌ها، سطح چندلایه‌ای را با ریزحفره‌ها تشکیل می‌دهد که در نتیجه انتشار تنش را محدود نموده و استحکام کششی الیاف را کاهش می‌دهد. انتظار می­‌رود ترکیب الیاف شیشه‌­ای پوشش داده شده با نانوذرات با ماتریس­‌های پلیمری که منجر­به تشکیل کامپوزیت­‌های جدید می‌­شود، اثرات قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.

دانلود فایل : بهبود خواص مکانیکی الیاف E-glass از طریق پوشش نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید

 

Reference:

Ahmed MK, Bagheri Behboud A, Kurucu A, Kurt Çömlekçi G, Ordu M. Improved mechanical properties of the E-glass fibres through TiO2 nanoparticle coating. Materials Science and Technology. 2023 Jan 11:1-9.

DOI: 10.1080/02670836.2022.2164817

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

Related posts

سیستم مدیریت حرارتی باتری مبتنی بر PCM با افزودن نانوذرات

جاذب کاهش یافته مبتنی بر نانو مواد تغییر فاز دهنده

عملکرد حرارتی پنجره دو جداره جدید با ترکیب PCM و شیشه کنترل خورشیدی در تابستان