مواد تغییر فاز دهنده کپسوله‌شده مبتنی بر روش میکروسیال: مبانی، پیشرفت و چشم‌اندازها

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

کپسوله­‌سازی مواد تغییر فاز دهنده (PCM) در پوسته‌­های محافظ می­‌تواند به طور برگشت‌­پذیر مقادیر زیادی گرما را در محدوده باریکی از دمای عملیاتی جذب و آزاد نماید و نشت را در طول فرآیند انتقال فاز برطرف نماید. بنابراین، PCM­های کپسوله­‌شده توجه زیادی را در مدیریت حرارتی به خود جلب نموده‌­اند. با این حال، خواص حرارتی ضعیف، خواص فیزیکی ناپایدار و خواص شیمیایی غیرقابل تنظیم، کاربردهای آن­ها در دنیای واقعی را محدود می­‌نماید. روش میکرو سیال کنترل دقیق و قابل تنظیم کپسوله‌­سازی را ارائه می‌­دهد و امکان ساخت PCM­های کارآمد و تثبیت شده با خواص مطلوب را فراهم می‌­نماید. این بررسی به طور جامع پیشرفت‌­های اخیر در PCM­های کپسوله‌­شده مبتنی بر روش میکروسیال (ME-PCM) را خلاصه می­‌نماید. فناوری‌های مبتنی بر روش میکروسیال برای ساخت کپسول‌های ME-PCM و الیاف ME-PCM برجسته شده‌اند و کاربردهای ME-PCM در تنظیم حرارتی، پاسخ حرارتی و لوازم الکترونیک پوشیدنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، دیدگاه‌هایی در مورد جهت‌گیری‌های آینده برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ ارائه شده و معتقدیم که این بررسی می‌تواند الهام‌بخش محققان برای ابداع روش‌های کپسول‌سازی جدید و مؤثر برای ME-PCM باشد.

 

نتیجه‌­گیری و چشم­‌انداز

در نتیجه، کپسوله‌­سازی PCM­ها از طریق روش میکروسیال نه تنها مدیریت موثر انرژی حرارتی و کاهش نشت را امکان‌­پذیر می‌­نماید، بلکه پتانسیل ساخت PCM با خواص حرارتی، فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را نیز دارد. بنابراین، ME-PCM­ها برای ذخیره‌­سازی حرارتی، تنظیم حرارتی و تثبیت دما امیدوار کننده هستند. در این بررسی، توسعه ME-PCM­ها خلاصه شده و تحقیقات از هندسه دستگاه میکروسیال و تولید ME-PCM تا کاربردهای پاسخگو به حرارت و تنظیم حرارت را پوشش می‌دهد. ME-PCM­ها، از جمله کپسول‌­ها و الیاف، می‌­توانند از نظر اندازه، مواد، خواص حرارتی و مکانیکی و غیره سفارشی شوند. مروری بر نسبت جرم و CV کپسوله‌­های ME-PCM و راندمان کپسوله‌­سازی الیاف ME-PCM ارائه شده است. مطالعات نسبت کپسوله‌­سازی الیاف و کپسول‌­های ME-PCM را به ترتیب بیش از 90٪ و 70٪ به دست آورده‌­اند.

اگرچه ME-PCM­ها در تئوری و فناوری پیشرفت‌­های زیادی را تجربه نموده‌­اند، اما همچنان چالش­‌هایی در بهبود عملکرد و تجاری‌­سازی آن ها وجود دارد. در ادامه مسیرهای بالقوه برای طراحی ME-PCM­ها را از نظر سه جنبه مهم مورد بحث قرار گرفته می‌­شود: (1) افزایش هدایت حرارتی ME-PCMها، (2) بهبود خواص مکانیکی پوسته و غلاف و (3) تولید ME-PCMها با توان عملیاتی بالا.

  • افزایش هدایت حرارتی ME-PCMها

اگرچه ME-PCM گرمای نهان بالایی دارند، اما رسانایی حرارتی آن­ها به دلیل پوسته اطراف آن پایین است. دوپینگ نانومواد با رسانایی حرارتی بالا مانند گرافن و نانوذرات به PCM یا مواد پوسته، می‌تواند هدایت حرارتی کلی را افزایش دهد. بیشتر نانومواد دوپینگ شده حاضر به دلیل اختلاف چگالی زیاد  به سختی در PCM­ها برای درازمدت پراکنده می‌­شوند که منجر به عدم یکنواختی ME-PCMها می‌­شود. بنابراین، توسعه روش‌های مؤثر برای ساخت ME-PCM برای افزایش رسانایی حرارتی با طراحی دستگاه‌های میکروسیال و بهینه‌سازی پراکندگی نانومواد ضروری است.

  • بهبود خواص مکانیکی پوسته و غلاف

برای گسترش کاربرد ME-PCMها، پوسته­‌ها و غلاف‌­ها به استحکام و چقرمگی بالایی نیاز دارند. اگرچه MEPCM­های ساخته­‌شده در حال حاضر پیشرفت­‌هایی را در خواص مکانیکی تجربه نموده‌­اند، اما پوسته کپسول‌­ها و غلاف الیاف هنوز به اندازه کافی قوی نیستند تا در برابر تنش‌­های مکانیکی شدید مقاومت نمایند. به عنوان مثال، الیاف ME-PCM، که به صورت منسوجات ساخته شده است باید ضد خستگی باشد تا با حرکت انسان سازگار شود. بنابراین، یک روش پوشش پایدار و قابل اعتماد را می‌­توان برای افزایش خواص مکانیکی، در نتیجه مقاومت و جلوگیری از شکستگی و نشت ناشی از نیروهای خارجی مورد بررسی قرار داد.

  • تولید ME-PCMها با توان عملیاتی بالا

این مزایای اقتصادی مهم می‌­تواند به تجاری‌­سازی ME-PCM کمک نماید. کاربردهای مقیاس صنعتی مانند ذخیره‌­سازی انرژی حرارتی با ظرفیت بالا، تنظیم دما، و انتشار انرژی حرارتی طولانی مدت، به مقادیر زیادی کپسول و الیاف ME-PCM نیاز دارند. روش‌های میکروسیال با توان بالا برای تولید مقادیر کافی ME-PCM حیاتی هستند. یک انتخاب ممکن اینست که هندسه‌های موازی‌پذیر برای تهیه کپسول‌های ME-PCM یا توسعه چرخش دمشی قابل کنترل برای تهیه الیاف ME-PCM ساخته شود. علی­رغم دستاوردهای قابل توجه اخیر ME-PCM با افزایش تقاضا برای مدیریت حرارتی در مناطق وسیع، توسعه ME-PCM هنوز در مرحله اولیه است. محققان هنوز نیاز به بررسی بیشتر PCM­ها و مواد پوسته مناسب و همچنین بهینه­‌سازی توسعه و کاربردهای آتی آن­ها برای تجاری‌­سازی دارند. امیدواریم که این بررسی بتواند به ایجاد یک راهنمای استاندارد برای فرآیندهای میکروسیال و ابداع روش‌های کپسول‌سازی جدید و مؤثر برای ME-PCM کمک نماید.

 

دانلود فایل : مواد تغییر فاز دهنده کپسوله‌­شده مبتنی بر روش میکرو سیال: مبانی، پیشرفت و چشم­‌اندازها

Reference:

Gao, Wei, et al. "Microfluidic method–based encapsulated phase change materials: Fundamentals, progress, and prospects." Renewable and Sustainable Energy Reviews 171 (2023): 112998.

https://doi.org/10.1016/j.rser.2022.112998

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم زاده

Related posts

مواد تغییر فاز دهنده مبتنی بر روش مقاوم سازی جدید در سیستم تهویه مطبوع برای کاهش تقاضای انرژی ساختمان

ساخت پچ‌های ترانس‌درمال ضددرد مبتنی بر سیلیکون حاوی کپسایسین

پوشش‌های بیولوژیکی الهام‌ گرفته‌شده از طبیعت با قدرت کاهش فوق‌العاده آلودگی‌ها روی تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از عفونت‌های مرتبط با دستگاه و ترومبوز