خصوصیات گرمایی مواد تغییر فاز دهنده آلی کامپوزیت (PCM):بررسی انتقادی در مهندسی شیمی آن‌ها

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

طراحی مواد تغییر فاز دهنده کامپوزیت (PCM) برای ذخیره انرژی گرمایی به دلیل قابلیت ذخیره گرمای نهان بالا، افزایش عملکرد انتقال حرارتی و تغییرات حجم کم علاوه بر عدم نشتی، توجه روز افزونی را به خود جلب نموده است. هدف این بررسی ارائه روش‌­هایی برای پارامترهای گرمایی مهندسی PCM­های کامپوزیت (به عنوان مثال، گرمای نهان، هدایت گرمایی، دوام و پایداری حرارتی) برای چندین کاربرد پیشرفته در مقیاس بزرگ و برای تولید خواص ترموفیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مورد نظر است. علاوه بر این، رویکردها و مواد مورد استفاده برای سنتز کامپوزیت شرح داده شده است. چالش‌ها و عوامل مؤثر بر عملکرد ذخیره‌سازی انرژی گرمایی PCM‌های کامپوزیت نیز تحلیل می‌شوند. علاوه بر این، کاربردهای پیشرفته اخیر PCM­های کامپوزیت (شامل پزشکی، ساختمان، الکترونیک، خورشیدی و ذخیره و تبدیل انرژی) و همچنین پتانسیل تولید مواد ذخیره‌­سازی و تبدیل انرژی نشان داده شده است. این گزارش احتمالاً پایه‌­ای برای طراحی PCM­­­های آلی کامپوزیت چند منظوره ارائه می­‌دهد.

نتیجه‌­گیری و دیدگاه­‌ها

برای نتیجه‌­گیری، یک بررسی سیستماتیک بر روی ویژگی­‌های گرمایی PCM­های کامپوزیت اخیراً کشف شده (با تمرکز بر پارامترهای گرمایی مهندسی و کاربردها در مناطق مختلف) انجام شده است. در حال حاضر، تحقیقات مختلفی برای ساخت کامپوزیت‌­های تغییر فاز دهنده آلی تثبیت شده با شکل انجام می‌­شود. به عنوان یک نتیجه مثبت، روش‌­های سنتز، طراحی مواد پشتیبان برای PCM­ها، مکانیزم‌­های انتقال ریزساختار و فونون، آزمون‌­های پایداری شکل و قابلیت اطمینان، و سیستم‌­های مختلف ذخیره انرژی گرمایی با عملکرد پیشرفته برای دستیابی به کاربردهای عملی متعدد (مانند حفظ انرژی ساختمان، خورشیدی، الکترونیک، حرارت درمانی و فرآیند ذخیره و تبدیل انرژی) مورد بررسی قرار گرفته‌­اند. نتیجه­‌گیری و توصیه‌­های مهم به شرح زیر است:

  • مهندسی سطح مواد پشتیبان نقش مهمی در تبلور و ظرفیت ذخیره انرژی PCM­های کامپوزیت ایفا می‌­نماید. در همین حال، استفاده از PCM­های با شکل پایدار به عنوان محیط کپسوله‌­کننده برای کاهش تأثیر مواد پشتیبان بر ظرفیت کلی ذخیره انرژی توصیه می‌­شود.

  • توسعه استراتژی‌­های سنتز آسان برای کاربردهایی با هدف خاص مانند خنک‌­کننده در دستگاه‌­های الکترونیکی برای کاربردهای سرمایشی ضروری است.

  • با وجود پیشرفت‌ها، PCM‌های کامپوزیتی محدود شده با نانو دمای تبلور غیر قابل انعطاف و ثابتی را از خود نشان دادند که منجر به پاسخ نامناسب فازهای آن‌ها به دماهای محیطی متغیر شد. بنابراین، تحقیقات گسترده‌­ای برای دستیابی به آنتالپی بالای گرمایش و کاهش پدیده زیر/فوق سرد­شدن PCM­های آلی پیشنهاد شده است.

  • مونتاژ PCM­ها با موادی که رسانایی گرمایی بالایی دارند، متداول­ترین روشی است که برای افزایش نرخ شارژ/دشارژ کامپوزیت‌­ها استفاده می­‌شود. با این حال، رابط بین PCM و افزودنی‌های رسانای حرارتی تصادفی است که مانع از پیش‌بینی دقیق عملکرد انتقال گرما کامپوزیت‌های تغییر فاز می‌شود. بنابراین، تحقیق بیشتر روی شکل‌های ترکیبی کامپوزیت‌­های تغییر فاز دهنده دو یا چند فازی ضروری است.

  • پایداری PCMهای کامپوزیت یک پارامتر مهم برای استفاده عملی است (به عنوان مثال، ساختمان، خورشیدی). توسعه کامپوزیت­‌های تغییر فاز دهنده انعطاف پذیر و ساخت PCM­های کامپوزیت اتصال عرضی دهنده پویا برای ذخیره‌­سازی انرژی و مهندسی تنظیم گرمای طولانی مدت توصیه شده است.

  • ادغام مواد ناخالص تغییر دهنده عکس مانند آزوبنزن و شارژ نوری متحرک مغناطیسی با PCM­های غیرشفاف، سیستم­های مدیریت ذخیره انرژی گرمایی را با پارامترهای عملکردی بهبود یافته مانند بازیابی گرمای اتلاف و ذخیره و فرآیند تبدیل انرژی (مانند فتوترمال، مغناطیسی گرمایی، و الکتروترمال) به همراه داشت. با این حال، این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است. از این رو، پیشرفت در مقیاس بزرگ نیازمند دستیابی به کاربردهای متعدد است.

چالش‌ها و فرصت‌هایی که در این بررسی به آنها پرداخته شد، جهتی برای مطالعات آینده در مورد طراحی کامپوزیت‌های تغییر فاز دهنده چند منظوره فراهم می‌­نماید.

دانلود فایل : خصوصیات گرمایی مواد تغییر فاز دهنده آلی کامپوزیت (PCM):  بررسی انتقادی در مهندسی شیمی آن­ها

Reference:

Atinafu, Dimberu G., et al. “Thermal properties of composite organic phase change materials (PCMs): A critical review on their engineering chemistry.” Applied thermal engineering 181 (2020): 115960.

https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2020.115960

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم زاده

Related posts

مواد تغییر فاز دهنده مبتنی بر روش مقاوم سازی جدید در سیستم تهویه مطبوع برای کاهش تقاضای انرژی ساختمان

ساخت پچ‌های ترانس‌درمال ضددرد مبتنی بر سیلیکون حاوی کپسایسین

پوشش‌های بیولوژیکی الهام‌ گرفته‌شده از طبیعت با قدرت کاهش فوق‌العاده آلودگی‌ها روی تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از عفونت‌های مرتبط با دستگاه و ترومبوز