طراحی نوعی پوست مصنوعی برای کاهش استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش‌ها

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :  پژوهشگرانی از بریتانیا، ایتالیا، پرتغال، استرالیا و ایران موفق به طراحی بافت مصنوعی پوست برای کاهش استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش‌ها شدند.

به گزارش ایسنا، احسان نظرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه دامغان گفت: با همکاری پژوهشگرانی از بریتانیا، ایتالیا، پرتغال، استرالیا و ایران موفق به طراحی بافت مصنوعی پوست به‌عنوان یک مدل جایگزین برای ارزیابی آزمایشات برون‌تنی و درون‌تنی در ارزیابی برچسب‌های میکروسوزنی، دارورسانی و ارزیابی درمان زخم به‌وسیله نور گرما درمانی شدند.

نظرزاده گفت: با افزایش مطالعات گسترده روی بیماری‌ها به‌خصوص آن‌هایی که بطور مستقیم با لایه شاخی پوست سروکار دارند، محققان به دنبال توسعه مدل‌های مختلف بافت مصنوعی پوست در انجام و ارزیابی برون‌تنی و درون‌تنی تحقیقات خود برای کاهش استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش‌ها شدند. ولی تا به امروز هیچ مدل موفقی ارائه نشده است که بتواند خواص بیومکانیکی پوست را تقلید کند و در عین حال ویژگی‌های آب دوستی/آب گریز بودن لایه‌های پوست را نشان دهد.

وی افزود: در این کار تحقیقاتی یک جایگزین مدل پوست برپایه پلیمرهای صمغ آکاسیا، ژلاتین، آگاروز و پلی وینیل الکل طی شرایط خاصی تهیه شد و ارزیابی نفوذ برچسب‌های میکروسوزنی، انتشار دارو، فعالیت فتوترمال و تصویربرداری زیستی روی مدل پوست انجام شده‌است که نتایج رفتار مشابهی با لایه شاخی پوست طبیعی نشان می‌دهد.

نظرزاده گفت: این مدل برای ارزیابی فعالیت نوری یک عامل فتوترمال (به عنوان مثال، پلی دوپامین) نیز استفاده می‌شود و طراحی این مدل پوست راه را برای کاهش استفاده از آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی در تحقیقات هموار می‌کند و نگرانی‌های اخلاقی را در این خصوص از بین می‌برد.

به نقل از وزارت علوم، نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Advanced Materials  با ضریب تاثیر 32.09 منتشر شده است.

 

 

منبع : ایسنا

 

Related posts

جداکننده پلی آمید متا آرامید مسدود کننده دندریت با استحکام و پایداری حرارتی فوق‌العاده بالا برای استفاده در باتری لیتیوم یون با ایمنی بالا

جداکننده پلی‌آمید پیوندزده شده با یون‌دوقطبی برای بهبود انتقال یون لیتیوم و کاربرد آن در باتری‌های کبالت لیتیوم اکسید (LiCoO2)

مواد پشتیبان اصلاح شده برای ساخت مواد تغییر فاز دهنده شکل پایدار با ذخیره انرژی حرارتی بالا