پوشش اپوکسی خود ترمیم شونده با قابلیت عملکرد در زیر آب تولید شد

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر رسول اسمعیلی نیسیانی عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری و مشاور این طرح گفت: پوشش های پلیمری به طور گسترده‌ای برای کاهش هزینه های خوردگی مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل ماهیت ترد این مواد و وجود نقص در ساختار آنها، این دسته از مواد مستعد رشد ترک و در نتیجه کاهش عملکرد ممانعتی خود هستند.

وی افزود: برای غلبه بر این چالش، مواد خود ترمیم شونده از سال ۲۰۰۱ توجه جامعه علمی بین‌الملل را در جهت توسعه موادی با عملکرد بهتر، طول عمر بیشتر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و ضریب اطمینان بالاتر را به خود جلب کرده است.

دکتر اسمعیلی نیسیانی ادامه داد: اما اکثر پوشش های خود ترمیم شونده دارای عملکرد در شرایط واقعی (دمای پایین و زیر آب) نیستند و عامل ترمیم توانایی چسبندگی مناسب به زیر لایه فلز و ماتریس پلیمری را ندارد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش از طریق استفاده از عامل ترمیم ایزوسیانات و پلی آمین قابلیت واکنش ترمیم بسیار سریع و از طریق اصلاح شیمیایی عامل ترمیم با مولکول کاتکل صدف دریا، قابلیت ترمیم در زیر آب و با چسبندگی بالا با زیر لایه فلزی در پوشش اپوکسی ایجاد شد.
گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله Journal of Materials Science با ضریب تاثیر (IF:3.553) انتشار یافت.

Related posts

جداکننده پلی آمید متا آرامید مسدود کننده دندریت با استحکام و پایداری حرارتی فوق‌العاده بالا برای استفاده در باتری لیتیوم یون با ایمنی بالا

جداکننده پلی‌آمید پیوندزده شده با یون‌دوقطبی برای بهبود انتقال یون لیتیوم و کاربرد آن در باتری‌های کبالت لیتیوم اکسید (LiCoO2)

مواد پشتیبان اصلاح شده برای ساخت مواد تغییر فاز دهنده شکل پایدار با ذخیره انرژی حرارتی بالا