خانه خبر پیشبینی جایگزینی کاغذ سنگی بجای کاغذهای معمولی

پیشبینی جایگزینی کاغذ سنگی بجای کاغذهای معمولی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
stone paper

مرجع پلیمر در بازار ایران: خواندن کتابی که بر روی سنگ نگاشته شده، موضوعی است که شاید ما را به یاد کارتون عصر حجر بیندازد اما این موضوع حقیقت دارد و چند سالی است که به‌طور جدی بر روی آن کار می‌شود.

کاغذی که ما به‌طور معمول از آن استفاده می‌کنیم از خمیر چوب ساخته شده و رشد و رونق صنعت آن نقش مؤثری در جنگل‌زدایی دارد، همچنین در فرآیند تولید کاغذ نیز آب زیادی مصرف می‌شود که بازیافت آن نیز کار بسیار دشوار است.

 

stone paper

اولین کاغذ سنگی

ایده ساخت کاغذ از سنگ، موضوع جدیدی نیست، زیرا یک شرکت تایوانی در سال ۱۹۹۸ در قالب فرآیندی از باقی‌مانده سنگ مرمر که تبدیل به پودر شده در ترکیب با پلاستیک، کاغذ جدیدی تولید کرد و آن را کاغذ سنگی(Stone Paper) نامید.

با وجودی‌که این کاغذ ضد‌آب بوده و پاره نمی‌شد ولی استفاده از آن در دمای بالا مناسب نبود و قابلیت استفاده از آن در  دستگاه‌های چاپ لیزری وجود نداشت.

نکته دیگر این‌که امکان استفاده  از این نوع کاغذ سنگی به‌عنوان دستمال کاغذی هم مناسب نبود چون این کاغذ امکان جذب آب را نداشت.

شاید به جز دلایلی که ذکر آن رفت، عدم صرفه اقتصادی تولید آن را بتوان به‌عنوان دلیل اصلی برای عدم استقبال از تولید آن دانست زیرا کاغذ سنگی با ۲۰ درصد هزینه  بیشتر از کاغذ معمولی تولید می‌شد.

اما پس از مدتی مجدداً موضوع تولید کاغذ از سنگ، آن هم سنگ آهک قوت گرفت زیرا این ماده معدنی در بسیاری از کشورها در دسترس است.

 

مواد تشکیل دهنده کاغذ سنگی

۸۰ درصد از مواد تشکیل دهنده این نوع کاغذ را سنگ آهک و ۲۰ درصد باقیمانده آن را رزین (نوعی پلیمر) تشکیل می‌دهد.

قابل بازیافت بودن، عدم استفاده از خمیر چوب و آب را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص این نوع کاغذ سنگی عنوان کرد.

این نوع کاغذ نیز همچون نمونه تولید شده از سنگ مرمر همچنان ضد آب و غیرقابل پاره شدن است و بهای تمام شده آن نیز بیشتر از کاغذ معمولی است ولی از آنجا که مواد اولیه آن ارزان‌تر از کاغذ معمولی بوده و به وفور قابل دسترس است می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای جایگزین شدن کاغذهای معمولی مورد توجه قرار گیرد.

البته موضوعی که همچنان باعث می‌شود تولید‌کنندگان تمایل چندانی به تولید این نوع کاغذ سنگی از سنگ آهک نداشته باشند را می‌توان مقاوم نبودن این نوع کاغذ سنگی در برابر حرارت بالا عنوان کرد.

 

کاغذ سنگی کهنه و فرسوده نمی شود

کاغذ سنگی برخلاف دیگر کاغذها که پس از گذشت زمانی کوتاه کهنه و فرسوده می شوند، سالیان زیادی بدون کهنگی، تغییر رنگ و از بین رفتن بافت باقی می ماند. برخی دانشمندان تخمین زده اند: کاغذ سنگی ۷۰۰ سال بدون آسیب دیدن و درست به زیبایی روز اول باقی مانده و زرد رنگ نمی شود.
این مزیت خصوصا برای کتب ارزشمند و نفیسی که برای آیندگان به یادگار گذاشته می شود و بیانگر فرهنگ و هنر ما هستند، بسیار مناسب است.

چاپ با کیفیت بر روی کاغذ سنگی

کاغذ سنگی برای انجام کارهای چاپی گزینه بسیار مناسبی هست. این کاغذ به هیچ کدام از خدمات تکمیلی چاپ نیازی نداشته و حتی مصرف مرکب آن بسیار کمتر از دیگر کاغذهاست.
به عبارتی دیگر؛ چاپی با کیفیت در زمانی کوتاه و با صرف هزینه کم بر روی آن انجام می شود. چاپی که از ویژگی های کاغذ سنگی همچون ضد آب بودن و زیبایی جادویی برخوردار است.

بافت کاغذ سنگی منسجم و یکنواخت است

کاغذ سنگی سطحی منسجم و غیر دانه دار دارد. دلیل این امر یکنواخت بودن ترکیب مواد اولیه بوده که به کاغذ سنگی سطحی نرم، مخملی و عاری از برجستگی و فرورفتگی می بخشد.

منابع: آنا

http://stonepaperco.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است