خانه تکنولوژي دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید جوهر الکترونیکی

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید جوهر الکترونیکی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
EPDS display

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی جوهرهای الکتروفورتیک کپسول شده در EPD برای تولید کتاب‌های الکترونیکی، روزنامه‌های الکترونیکی، مجلات و اسناد الکترونیکی دست یافتند.

EPDS display

سعیده خلقی اشکلک از محققان این طرح ضمن اشاره به مطالعات دهه‌های اخیر بر روی نمایشگرهای الکتروفورتیک ( EPDS) مانند تکنولوژی موجود در E_ books وE- newspaper، به بیان اهمیت این فناوری‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون سبک وزن بودن، مصرف انرژی کم، شبه کاغذ، انعطاف‌پذیری و قابل حمل بودن پرداخت.

وی با بیان اینکه این نمایشگرها بر اساس حرکت ذرات میروکپسول باردار معلق شده تحت میدان الکتریکی در سیال دی الکتریک شفاف ( E-lnk) به کار می‌رود، گفت: خصوصیات این میکروکپسول‌ها از جمله عوامل کلیدی در تعیین کیفیت تصویر است.

ساخت میکروکپسول های EPDS

خلقی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت تصویر نیازمند ساخت میکروکپسول های EPDS با توزیع اندازه بسیار باریک برای کنترل دقیق تصاویر و پاسخ‌دهی سریع‌تر ناشی از افزایش بار سطحی ذرات، به ولتاژ اعمال شده است. ادامه داد: بر این اساس تلاش محققان برای آماده‌سازی و اصلاح ذرات الکتروفورتیک رنگی همچنان ادامه دارد. پایداری شیمیایی و سازگاری با دیگر ترکیبات موجود در سیستم جوهر، بار سطحی مناسب و خصوصیات نوری بالا در حین انتخاب پیگمنت‌ها و رنگ‌زاها در فرایند تهیه و محیط تعلیقی جوهر بسیار حائز اهمیت هستند.

این محقق با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری روی اصلاح سطحی ذرات الکتروفورتیک از طریق سطوح فعال یونی (آنیونی و کاتیونی) و غیر یونی مانند پلی اتیلن، سدیم دود سیل سولفات، پلی وینیل پیرو لیدن، ستیل تری متیل- آمونیوم بروماید، اکتادسیل آمین، اولئات سدیم و هایپر دیسپرس کننده‌ها انجام شده است خاطر نشان کرد که در این تحقیق برای اولین بار مایعات یونی سنتز شد و به عنوان عامل کنترل بار با هدف افزایش سطحی و پایداری ذره استفاده شد.

خلقی عنوان این طرح را که با راهنمایی دکتر مرضیه خطیب زاده و مشاوره دکتر الهه کوثری از اعضای هیئت علمی این دانشگاه اجرا شده، ” اصلاح برخی پیگمنت های آلی و معدنی با مایعات یونی جهت تولید جوهر الکتروفورتیک و تهیه میکرو کپسول از آن با استفاده از روش الکترواسپری” ذکر کرد و گفت: برای تهیه میکروکپسول جوهر الکتروفورتیک، محققان روش های مختلفی برای آماده سازی میکرو کپسول ها مانند پلیمر شدن درجا، پلیمر شدن امولسیونی، و توده‌ای ارائه کردند ولی تمامی این روش‌های بسیار سخت و کنترل توزیع اندازه میکروکپسول ها پیچیده و مشکل است. وجود سطوح فعال و مواد کمکی مختلف از دیگر محدودیت‌های این روش‌ها است. از این رو ایده روشی جدید برای تهیه میکروکپسول‌ها از روش الکترو اسپری استفاده شد.

به گفته وی این تکنیک جدید در مقایسه با روش‌های قبلی، روشی ساده و بسیار موثر در کنترل اندازه ذرات در ابعاد نانو و میکرون است و از آنجایی که مواد شیمیایی کمتری در فرایند الکترو اسپری استفاده می شود، ضمن بهبود مشکلات زیست محیطی، از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه بوده و روش مناسبی جهت تهیه میکروکپسول‌های E-lnk به شمار می‌رود.

این محقق تفاوت این مطالعات نسبت به مطالعات قبلی را استفاده از مایعات یونی برپایه ایمیدازولیوم به عنوان عامل کنترل کننده، دانست و ادامه داد: از جمله نوآوری‌های این پروژه معرفی مایعات یونی به عنوان عامل کنترل بار در اصلاح سطحی پیگمنت و همچنین عامل دارکردن گرافن اکساید و استفاده از آن به عنوان جوخر الکترونیکی سیاه است.

به گفته وی، از این مطالعات ۴ مقاله استخراج از مطالعات آزمایشگاهی و یک مقاله مروری منتشر شده است.

انحصار دانش تولید جوهر الکترونیکی

خلقی یاد آور شد: جوهر الکترونیکی و تکنولوژی نمایشگر های الکتروفورتیک سیاه سفید و رنگی در انحصار کشورهای تولید کننده نمایشگرها همچون کره و چین است و با تلاش برای تهیه جوهر الکترونیکی می‌توان کشور را به خود کفایی رساند.

وی همچنین به کار برد جوهر های الکتروفورتیک کپسول شده در EPD برای تولید کتاب‌ها و روزنامه‌های الکترونیکی، مجلات و اسناد الکترونیکی، صفحه نمایش دستگاه‌های بی‌سیم، کنترل‌کننده بازی، ساعت، نمایشگرهای صنعتی مانند نمایشگر دما علائم مربوط به فروش و تبلیغات در فروشگاه‎ها، اشاره کرد.

منبع: فارس

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است