خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مرور بازار معاملات پلیمرها در بورس کالا

مرور بازار معاملات پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: جرقه‌های رشد قیمت پلیمرها در بازار داخلی و بورس کالا در روزهای اخیر تقویت شده اگرچه در این زمان شاهد رشد حجم معاملات در بورس کالا نیستیم.

رشد قیمت‌ها در کنار ثبات حجم معاملات و البته افزایش جذابیت خرید در بورس کالا به معنی تقویت التهاب در بازار پلیمرهاست که البته در روزهای اخیر به دلیل داده‌های جانبی در بازارهای مشابه همچون ارز یا نوسان قیمت‌های جهانی، پتانسیل تغییرات جدیدی در این بازار هم ایجاد شده است.

 

Petrochemical-product2

ثبات معاملات پلیمرها؛ نه چندان جذاب

هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با افتی نزدیک به ۲ درصد همراه شد و به بیش از ۷۲ هزار تن رسید. این رقم معاملاتی در ۴ هفته اخیر نسبتا ثابت است ولی این ثبات را نمی‌توان چندان خوش‌یمن دانست.

هنوز رقابت در بازار پلیمرهای بورس کالا به شدت بالاست اگرچه در هفته‌های اخیر هم این رقابت را می‌توان مستمر به شمار آورد.

البته در هفته قبل حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا بیش از ۲ درصد کاهش داشت که این افت عرضه خود به‌عنوان مهم‌ترین‌ دلیل افت معاملات ایفای نقش کرده است.

هفته گذشته در برابر هر تن عرضه پلیمر در بورس کالا، ۶۶/ ۱ تن تقاضا به ثبت رسیده که این نرخ به نسبت هفته گذشته حتی افزایش یافته که نشان می‌دهد التهاب خرید در بورس ترقی کرده و همین سیگنال نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

البته همان‌گونه که در هفته‌های گذشته به آن اشاره کرده بودیم بازار پلیمرها مستعد رشد نرخ است و این استعداد در روزهای اخیر از حالت بالقوه به بالفعل بدل شد و رشد نرخ در بازار آزاد به ثبت رسید.

البته در هفته‌های اخیر حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به نسبت ثابت بوده ولی این رقم عرضه جوابگوی نیاز بازار نبوده و نیست.

اگر بازار با عرضه‌های بیشتر تغذیه نشود احتمال تداوم رشد نرخ را باید در بورس و بازار مورد توجه قرار داد.

البته نزدیکی به ماه رمضان سبد مصرف مواد اولیه را در صنایع تغییر داده و این تغییر هم خود یکی از ارکان نوسان قیمت‌ها به شمار می‌رود.

با توجه به موارد فوق باید منتظر تداوم این تغییرات در بازار پلیمرها بود آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا دارایی‌های نقدی خود را به کالا تبدیل کنند که در بازار پلیمرها این امر می‌تواند به افزایش تقاضا برای مواد اولیه منجر شود.

پیشبینی تداوم رشد تقاضا و تولید

به صورت دقیق‌تر برای ماه رمضان امسال  شاهد کاهش حجم تولید و افت حجم معاملات نیستیم و این داده تاکنون حتی به رشد قیمت‌های بورس کالا و بازار داخلی هم کمک کرده است. افزایش قیمت‌های پایه در کنار رقابت برای خرید و همچنین نیاز بازار داخلی به رشد تزریق کالا موجب شد تا بازار در روزهای گذشته وارد یک فاز صعودی شود .

در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد افزایش حجم معاملات هستیم و این داده نشان می‌دهد که بازار به صورت واقعی خود را برای افزایش حجم تولید آماده کرده است و با تقویت تولید در صنایع میان دستی انتظار تقویت تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی هم وجود دارد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است