خانه کتاب هاکتاب های مهندسی پلیمر انتشار کتاب «مواد افزودنی پلیمرها»

انتشار کتاب «مواد افزودنی پلیمرها»

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Polymer additives

مرجع پلیمر در بازار ایران: امروز مواد پلیمری جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر است و زندگی بدون آنها را حتی نمی‌توان تصور کرد. دلیل کاربرد گسترده مواد پلیمری در زندگی امروزه را می‌توان به خواص ویژه آنها مانند چگالی پایین، فرایند شکل‌دهی ساده، قیمت نسبتاً پایین، تنوع و انعطاف‌پذیری آنها نسبت داد. با این حال پلیمرها نیز مانند بسیاری از مواد دیگر دارای یکسری نقص‌های ذاتی هستند که در صورت عدم برطرف کردن آنها، استفاده از این مواد عملی نخواهد بود.

Polymer additives

برای حل این مشکلات محققان دو مسیر متفاوت را پیموده‌اند، گروه اول به سنتز و توسعه پلیمرهای جدید با خواص بهتر روی آورده‌اند. هر چند این روش دارای نکات مثبت فراوانی است، با این حال به دلیل آنکه زمان و هزینه زیادی لازم است تا یک پلیمر جدید از آزمایشگاه به مرحله صنعتی برسد و همچنین خواص مختلف آن شناخته شده و مورد استقبال بازار قرار بگیرد، چندان کارا نیست.

گروه دوم محققان سعی کرده‌اند تا با استفاده از ترکیبی از مواد و افزودنی‌های مختلف با پلیمرها عیب‌های آنها را از بین ببرند یا به حداقل برسانند از آنجا که این روش بسیار ساده‌تر، سریع‌تر، کاراتر و ارزان‌تر است، بسیار مورد استقبال صنعت گران و فعالان این عرصه قرار گرفته است. مواد افزودنی در صنایع پلاستیک دارای قدمتی به پیشینه خود پلیمرها هستند و بدون آنها صنعت پلیمر قابل توسعه نبود.

با وجود اهمیت مواد افزودنی در صنایع پلیمری، تجربیات متعدد نشان می‌دهد که متأسفانه بیشتر صنعتگران و حتی دانشجویان رشته‌های مرتبط با پلیمر هنوز در زمینه شناخت این مواد دچار مشکلات فراوانی هستند، قسمت عمده این مشکل به خاطر عدم وجود یک مرجع مناسب در این زمینه است هر چند که کتاب‌های فراوانی به زبان‌های مختلف در زمینه افزودنی‌های پلیمری وجود دارد، اما با وجود اهمیت فراوان افزودنی‌ها هنوز کتاب مناسبی به زبان فارسی که مختص افزودنی‌های پلیمری باشد وجود ندارد، با توجه به نیاز شدید صنعتگران و فعالان این عرصه نگارش کتابی در این زمینه به زبانی ساده می‌تواند قسمتی از این خلأ را بپوشاند.

کتاب «مواد افزودنی پلیمرها»

در کتاب «مواد افزودنی پلیمرها» سعی شده است تا بیشتر به جنبه کاربردی و عملی مواد افزودنی پرداخته شود. در این راستا خوانندگان می‌توانند به آسانی با توجه به نیاز خودشان و با توجه به توضیحاتی که در مورد ساختار و انواع افزودنی‌ها در هر بخش داده شده است؛ افزودنی مورد نظر خود را در این کتاب بیابند.

در هر بخش کتاب ابتدا توضیحاتی کلی در مورد عملکرد افزودنی‌های مخصوص آن گروه داده می‌شود، سپس به دسته‌بندی آن افزودنی‌ها پرداخته و بر اساس ساختارشان به صورت موردی بررسی شده و نگاهی گذرا به وضعیت بازار و تولیدکنندگان عمده مواد افزودنی شده است.

در پایان هر فصل چند مثال یا نمونه کاربردی از هر افزودنی تحت عنوان کلی مطالعات موردی ارائه شده است. در انتها لازم است این نکته گفته شود که به دلیل تنوع و گوناگونی مواد افزودنی، پرداختن به همه آنها در این کتاب میسر نیست. برای همین سعی شده است تا به مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین افزودنی‌های مورد استفاده در صنایع پلیمری اشاره شود تا بتواند به عنوان یک راهنمای سریع و آسان برای صنعتگران و دانشجویان علاقمند کشور مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «مواد افزودنی پلیمرها» تألیف سعید مرتضوی در ۱۶۴ صفحه، شمارگان یک هزار نسخه توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شاهرود منتشر شد.

منبع: آنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است