خانه خبر وام بلاعوض خدماتی و تجهیزاتی برای آزمایشگاه‌ ها

وام بلاعوض خدماتی و تجهیزاتی برای آزمایشگاه‌ ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمایش

مرجع پلیمر در بازار ایران: دکتر عبدالساده نیسی در نشست یک روزه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) که روز (سه‌شنبه ۳۰ بهمن) با حضور جمعی از مدیران و رؤسای پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌ های کشور در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی وابسته به وزارت علوم، آزمایشگاه‌ها هستند و توجه خاصی به این بخش می‌شود، گفت: اگر به فلسفه تشکیل اتحادیه اروپا نگاه کنیم، درمی‌یابیم که فلسفه شکل‌گیری و موفقیت آن‌، مشارکت با دیگر کشورها و انجام فعالیت‌های مشترک بوده است بر همین اساس یک کشور با وجود داشتن علم و منابع مختلف، به تنهایی قادر به پیشرفت نیست.

آزمایش

لزوم انجام فعالیت‌های مشترک

وی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت‌های مشترک در کشور افزود: امروزه اگر در حوزه شبکه آزمایشگاهی تک رو باشیم، نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم و برای نیل به اهداف و کسب موفقیت، باید یکدست و یک صدا به انجام فعالیت‌ها پرداخت بر همین اساس در حال حاضر وجود کاری منسجم و ایجاد بانک قوی شبکه‌های آزمایشگاهی، امری ضروری است.

دکتر نیسی با اشاره به شبکه شاعا مطرح کرد: وجود چنین شبکه‌ای به آزمایشگاه‌های کشور هویت می‌دهد و ذیل آن می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را به انجام رساند؛ بر همین اساس هر دانشگاهی که بخواهد نرم‌افزاری را در این زمینه برای خود طراحی کند، برای انجام این کار مورد حمایت وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بودجه موجود در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، حمایتی است که برای تحقق، نیازمند وجود ابزارهایی از جمله بانک اطلاعاتی است. بر همین اساس ایجاد یک گرنت (وام بلاعوض) خدماتی و تجهیزاتی به منظور استفاده از آن در نظام رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

گسترش دامنه خدمات آزمایشگاه ها

وی با بیان اینکه در مجموعه وزارت علوم به دنبال اطلاع از این هستیم که یک آزمایشگاه غیر از دانشگاه خود به چه بخش‌های دیگری کمک می‌کند، عنوان کرد: هدف راه‌اندازی سیستم جامعی است که از طریق آن، کل آزمایشگاه‌ها بر نمایشگری در وزارت علوم قابل بازدید و دسترسی باشند. این امر در صورت تحقق، به شناخت آزمایشگاه‌ها و آشنایی با عملکرد آن‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.

نیسی با اشاره به وجود برخی موانع در خرید تجهیزات جدید برای آزمایشگاه‌ها، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، خرید تجهیزات سخت است بر همین اساس قصد داریم تا کاری صورت گیرد که بتوان از طریق آن، آماری از تجهیزات آزمایشگاه‌ها به دست آید و ضرورت خرید تجهیزات جدید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد یک کنسرسیوم تجهیزات خود را با یکدیگر تبادل کنند، تصریح کرد: وزارت علوم براساس این شاخص از آزمایشگاه‌ها حمایت خواهد کرد یعنی اگر در یک استان آزمایشگاه‌های مختلف، در انجام فعالیت‌ها با یکدیگر مشارکت کنند، از آن‌ها بیشترین حمایت صورت می‌گیرد و این فعالیت‌ها سبب بالا بردن رنکینگ دانشگاه‌ها نیز می‌شود.

HSE به عنوان یکی از محورهای حمایتی

وی به موضوع HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) به عنوان یکی از محورهای حمایتی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: پس از اتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داد، به منظور جلوگیری از این اتفاقات، دستورالعملی که برای تأمین ایمنی دانشگاه‌ها در گذشته ابلاغ شده بود، مجدداً برای دانشگاه‌ها فرستاده شد که بر همین اساس هر دانشگاهی که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد، به لحاظ مالی از سوی وزارت علوم حمایت خواهد شد.

نیسی افزود: فایننس نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که اکنون توسط وزارت علوم پیگیری و دنبال می‌شود و در این زمینه با بانک توسعه اسلامی به توافق رسیدیم که در سال ۱۳۹۷، مبلغ آن ۱ میلیارد دلار تصویب شد که انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۸ نیز همین مقدار تصویب شود.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم در بیان مزایای طرح فایننس ادامه داد: تصویب این طرح به این معناست که دانشگاه برای تأمین هزینه‌ها پولی نمی‌دهد و دولت این هزینه‌ها را تقبل می‌کند و اکنون در این زمینه با بانک اکو صحبت‌هایی شده است.

نیسی با تاکید بر لزوم شکل‌گیری ارتباط صنعت با آزمایشگاه‌ها گفت: در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین حمایت‌های وزارت علوم، تأمین مواد آزمایشگاهی است چنانچه آزمایشگاهی که علاوه بر دانشگاه خود به دیگر بخش‌ها کمک می‌کند، اگر در خرید مواد آزمایشگاهی با مشکل مواجه شود، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: گاهی تجهیزاتی وجود دارد که در صورت تعمیر به حالت اولیه خود باز می‌گردند که این تجهیزات نیز در اولویت حمایت‌های وزارت علوم قرار دارند بر همین اساس آزمایشگاه‌هایی که برخی تجهیزات را به عرصه تولید بازگردانند و مورد استفاده قرار دهند، نسبت به دیگر مراکز، مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا آزمایشگاه‌ها بر کارهای مهمی که در مناطق و استان‌ها وجود دارد متمرکز شوند و اگر با فعالیت‌های خود منجر به حل مشکلاتی شده‌اند، موفقیت‌های خود را به وزارت علوم گزارش دهند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است