خانه تکنولوژي ابدای اشیای چاپ سه بعدی که قابلیت تغییر رنگ دارند

ابدای اشیای چاپ سه بعدی که قابلیت تغییر رنگ دارند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
3D printing with color changing property

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران هلندی سعی دارند با استفاده از نانوذرات طلا، اشیای چاپ سه بعدی ابداع کنند که قابلیت تغییر رنگ دارند. شیشه‌های “دیکرویک”(dichroic) می‌توانند نور مرئی را به صورت رنگ‌های متفاوت نمایش دهند. اکنون دانشمندان هلندی دریافته‌اند که می‌توان از این ماده برای ساخت اشیای سه‌بعدی استفاده کرد تا کاربردهای عملی داشته باشد.

3D printing with color changing property

پولی‌وینیل الکل

دانشمندان “دانشگاه واخنینگن”(WUR) هلند، کار خود را با “پولی‌وینیل الکل”(PVA) آغاز کردند که یکی از در دسترس‌ترین پلیمرها برای چاپ سه‌بعدی است. آنها نانوذرات طلا را در اندازه‌های گوناگون به این پلیمر اضافه کردند به طوری که طلای زیادی مورد نیاز نبود. دانشمندان نهایتاً موفق شدند اشیای سه‌بعدی گوناگونی را با استفاده از پولی‌وینیل الکل غنی از طلا ابداع کنند.

هنگام تابش نور به یک طرف از اشیا، مشخص شد که نانوذرات طلا می‌توانند نور را منعکس کنند و موجب شوند تا اشیا به رنگ قهوه‌ای مات درآیند. در مقابل، نور تابیده شده به طرف دیگر اشیا، از میان نانوذرات طلا عبور کرد و موجب شد که اشیا به رنگ بنفش نیمه شفاف درآیند.

شاید با تجاری‌سازی این ماده بتوان آن را در چاپگرهای سه‌بعدی به کار گرفت و از آن در کارهای هنری یا جواهرسازی نیز استفاده کرد. با استفاده از این ماده می‌توان به چاپ سه‌بعدی اشیایی مانند لنزهای چشمی پرداخت که نور را منعکس می‌کنند.

دانشمندان در حال حاضر به پردازش این فناوری مشغول هستند و اثرات استفاده از انواع گوناگون نانوذرات طلا و مواد چاپ سه‌بعدی را در آن بررسی می‌کنند.

این پژوهش در مجله “Beilstein Journal of Nanotechnology” به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است