خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر معاملات هفته چهارم بهمن گروه پلیمری در بورس کالا

مروری بر معاملات هفته چهارم بهمن گروه پلیمری در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران: معاملات گروه پلیمری در هفته گذشته در بورس کالا از وضعیت مطلوبی حکایت دارد. حجم معاملات بیش از ۵۰ هزار تن بوده یعنی بازار در رونق معاملاتی به‌سر برده است. همچنین در هفته‌های اخیر وضعیت معاملات به‌شدت جذاب بوده است و رکوردهای مهمی نیز به ثبت رسید یعنی کاهش نسبی حجم معاملات در یک هفته اخیر رخداد چندان مهمی به‌شمار نمی‌رود.

محصولات پلیمری

البته این احتمال هم وجود دارد که یک جریان کاهشی بر نمودار حجم معاملات سایه انداخته باشد و بازار از این پس میل به کاهش حجم داد و ستد را در پیش خواهد گرفت ولی این احتمال به معنی افت حجم معاملات در هفته جاری نیست.

وضعیت عرضه پلیمرها در هفته گذشته

حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا با ۴/ ۱۴‌درصد کاهش روبه‌رو و موجب شد تا این رقم به بیش از ۷۷ هزار و ۶۰۰ تن برسد که رقم مطلوب و قابل‌قبولی به‌شمار می‌رود. این در حالی بود که این رقم نزدیک به ۱۱‌درصد بالاتر از متوسط عرضه هفتگی امسال و ۴‌درصد بالاتر از رقم سال گذشته است. این شرایط باز هم نشان می‌دهد که عرضه‌ها در کل قابل‌قبول بوده است.

بر اساس این حجم از عرضه‌ها، کمتر از ۷۶ هزار تن تقاضا در بورس کالا به ثبت رسید یعنی پس از ۴ هفته التهاب خرید، در هفته گذشته حجم تقاضا کمتر از عرضه‌ بود و البته به نسبت هفته قبل از آن بیش از ۳۰‌درصد کاهش داشته است. این وضعیت چیزی است شبیه به اشباع خرید یعنی خریداران دیگر توان و تمایل به خرید ندارند اگرچه کاهش جذابیت عرضه‌ها نیز در این‌خصوص موثر بوده است.

از سوی دیگر در هفته‌هایی که قیمت‌های پایه تغییر نمی‌کند ناخودآگاه و به‌صورت سنتی (همچون سال‌های قبل) حجم تقاضا نیز کاهش می‌یابد زیرا در هفته قبل از آن حجم تقاضای بیشتری به ثبت رسیده است.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته قبل از آن ۶/ ۲۲‌درصد کاهش یافته و موجب شد این حجم به ۵۸ هزار و ۸۰۰ تن برسد که کمترین حد در ۵ هفته اخیر است. این در حالی است که این رقم در مقایسه با متوسط امسال نزدیک به یک‌‌درصد کمتر بوده ولی در مقایسه با سال گذشته ۱۲‌درصد بیشتر به ثبت رسیده است. همین رقم نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش حجم معاملات، ولی بازار نیاز‌های خود را به‌صورت کلی برآورده کرده و شرایط متعادل و متوازنی به ثبت رسیده است.

جمع بندی روند معاملات پلیمرها

با توجه به موارد فوق می‌توان گفت که بازار در هفته قبل با چیزی شبیه به اشباع خرید روبه‌رو شده ولی در شرایطی این وضعیت معاملاتی به ثبت رسیده است که بازار چهره‌ای نیمه تعطیل داشته و روزهای تعطیلی ابتدای هفته گذشته تاثیر خود را در نهایت بر جای گذاشته است. با توجه به این شرایط پتانسیل بالابودن عرضه در بازار داخلی بالاست یعنی با نادیده گرفتن داده‌های جانبی، پتانسیل چندانی برای رشد قیمت‌های داخلی در این هفته وجود ندارد.

نکته پایانی را می‌توان در برآورد قیمت‌های پایه در هفته جاری لحاظ کرد. این هفته باز هم می‌توان گفت که امکان رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا وجود دارد ولی تا زمانی که این نرخ به‌صورت رسمی اعلام نشده است نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر قاطعی داشت.

البته با فرض رشد قیمت‌های پایه بازار پلیمرها بورس کالا از پتانسیل رشد عرضه نیز برخوردار خواهد شد زیرا شایعاتی در مورد کاهش قیمت ارز به گوش می‌رسد که می‌تواند در قیمت دلار نیمایی هم تاثیرگذار باشد.

این مطلب یعنی امکان کاهش قیمت‌های برای هفته‌های بعد وجود دارد و عرضه‌کنندگان شاید این سیگنال را درک کنند و برای استفاده از نرخ‌های بالاتر حجم عرضه‌های خود را افزایش دهند. این روند کلی به این معنی است که بازار اگرچه پتانسیل رشد نرخ دارد ولی این افزایش قیمت‌ها می‌تواند به تعویق بیفتد و شاید شاهد تقابل چند داده متناقض باشیم. البته هر گروه کالایی شرایط خاص خود را خواهد داشت ولی در کل می‌توان گفت که میل به صعود قیمت‌ها چندان قوی نخواهد بود ولی به مرور زمان جرقه‌های رشد نرخ افزایش می‌یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است