خانه خبر پروژه مشترک برزیل و دانمارک برای تولید مونو اتیلن گلایکول تجدیدپذیر

پروژه مشترک برزیل و دانمارک برای تولید مونو اتیلن گلایکول تجدیدپذیر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمايشگاه پليمر

مرجع پلیمر در بازار ایران: شرکت پتروشیمی براسکم برزیل و هالدور تاپسو دانمارک اعلام کردند:باتکمیل عملیات ساخت و ساز و پیش راه اندازی دمو پلنت برای تولید مونو اتیلن گلایکول (MEG) تجدیدپذیر نخستین گام مهم انجام شد.

شرکت پتروشیمی براسکم برزیل و هالدور تاپسو دانمارک در بیانیه ای در تاریخ 6 فوریه اعلام کردند: با تکمیل عملیات ساخت و ساز و پیش راه اندازی دمو پلنت (demonstration plant) فرآیند MOSAIK برای تولید مونو اتیلن گلایکول (MEG) تجدیدپذیر، نخستین مرحله مهم مطابق برنامه ریزی و جدول زمانبندی صورت پذیرفت.

آزمايشگاه پليمر

دموپلنت یادشده در لینگبی دانمارک واقع است و گامی مهم به سوی ارتقاء فرآیند MOSAIK برای تبدیل شکر به محصولات زیست شیمیایی (sugar-to biochemicals solution) و تولید در مقیاس صنعتی محسوب می شود. این دموپلنت تمامی ویژگی های کلیدی طراحی این فناوری را به نمایش می گذارد.

با رسیدن به مرحله بهره برداری که برای اول ماه مارس امسال برنامه ریزی شده است؛ پروژه یادشده قادر خواهد بود سالانه بیش از 100 تن گلیکولالدهید (glycolaldehyde) تولید کند که بعدا به مونو اتیلن گلایکول تبدیل می شود. مونو اتیلن گلایکول یک جزء کلیدی در تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) به شمار می رود که در ادامه زنجیره فرآوری قرار دارد.

به موازات اجرایی کردن گام اول فرآیند، براسکم و هالدور تاپسو عملیات ساخت و ساز گام بعدی را که تبدیل به مونو اتیلن گلایکول در بخش پایین دستی است؛ تکمیل می کنند. انتظار می رود تکمیل مکانیکی آن پیش از پایان سال جاری میلادی محقق شود.

در حال حاضر مونو اتیلن گلایکول از خوراک مبتنی بر سوخت های فسیلی مانند نفتا، گاز و یا زغال سنگ تولید می شود. اما فرآیند جدید برای تولید این محصول از زیست توده (biomass) در چند گام است.

 

مونو اتیلن گلایکول  (MEG) چیست؟

این ماده یک ترکیب آلی است که به عنوان ضدیخ در وسایل نقلیه و پیش ماده برای پلیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مونو اتیلن در حالت خالص، مایعی بیرنگ، بی بو و سمی می‌باشد و طعمی شیرین دارد. اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلیکول (دی ال ا‌تر سنگین‌تر) یا با پلی اتیلن گلیکول (پلیمر پلی ا‌تر غیرسمی) مخلوط نمی‌شود.

کاربرد مونو اتیلن گلایکول :

–  در صنعت پلاستیک

–  در تهیه رزین ها و فیبرهای پلیمری

–  در تولید الیاف پلی استر، بطری‌های نوشیدنی و فیلم‌های بسته‌بندی

–  در تولید جهانی ماده اولیه پلی‌استر پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

 

منابع: نیپنا

کیمیا پارس شایانکار

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است