خانه تکنولوژي تولید بومی نانوپیگمنتهای هیبریدی مورد استفاده در صنعت رنگ، لوله، جوهرهای چاپ، ظروف پلاستیکی

تولید بومی نانوپیگمنتهای هیبریدی مورد استفاده در صنعت رنگ، لوله، جوهرهای چاپ، ظروف پلاستیکی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان کشور موفق به تولید نانوپیگمنتهای هیبریدی شدند که از آن در صنعت رنگ، لوله، جوهرهای چاپ، ظروف پلاستیکی و … استفاده می شود.

حمید دنیادیده کارشناس ارشد رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «نانوپیگمنتهای هیبریدی» اظهار کرد: پیگمنت های موجود به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب مربط به خود را دارند.

وی افزود: به عنوان مثال پیگمنت های آلی تنوع و قدرت رنگ بالایی دارند اما ثبات نوری و حرارتی آنها پایین بوده و به سختی در سامانه های پلیمری پخش می شوند.

دنیادیده با بیان اینکه برخلاف پیگمنت های آلی، پیگمنت های معدنی ثبات نوری و حرارتی بالایی دارند، گفت: این پیگمنتهای آلی با سهولت بیشتری در سامانه های پلیمری پخش می شوند، اما تنوع و قدرت رنگی پایینی دارند.

نانوپیگمنت های هیبریدی

وی با بیان اینکه از این رو در صدد بر آمدیم تا نانوپیگمنت های هیبریدی را تولید کنیم، بیان کرد: نانوپیگمنت های هیبریدی نسل جدیدی از پیگمنت ها هستند که نه تنها معایب ذکر شده مربوط به پیگمنت های آلی و معدنی را ندارند، بلکه مزایای آنها را به صورت یکجا دارند.

این محقق افزود: علاوه بر آن، پیگمنت های هیبریدی قادرند خواص سامانه های پلیمری از جمله خواص مکانیکی، حرارتی، ضدخوردگی و سدکنندگی را بهبود ببخشند.

دنیادیده خاطر نشان کرد: این محصول یک نانوپیگمنت هیبریدی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن نانورس و رنگزاهای آلی است و به دلیل استفاده از رنگزاهای ویژه در فرآیند ساخت این نانوپیگمنت ها، خلوص و تنوع رنگی آنها بسیار بالا بوده و در نتیجه محصول نهایی رنگی شده با این نانوپیگمنت ها دارای کیفیت رنگی بالایی هستند که تقریبا تمامی فام های موردنظر قابل حصول است.

ویژگی های نانوپیگمنت های هیبریدی

وی ادامه داد: از آنجایی که قدرت رنگی این نانوپیگمنت ها بالا است، برای رسیدن به یک فام خاص مقدار پیگمنت کمتری نسبت به پیگمنت های آلی و معدنی موردنظر در بازار مصرف می شود.

دنیا دیده افزود: نانورس مورد استفاده در فرآیند تولید این نانوپیگمنت ها، همانند یک سپر از رنگزا در برابر تابش فرابنفش و شُک حرارتی محافظت کرده و منجر به افزایش ثبات نوری و حرارتی نانوپیگمنت ها می شود. این نانوپیگمنت ها به دلیل ساختار ورقه ای، برخورداری از نسبت مساحت سطح به ضخامت بالا و نانومقیاس بودن قادرند خواص مکانیکی و سدکنندگی سامانه های پلیمری را تا حد قابل توجهی بهبود بخشند.

دنیادیده اضافه کرد: در نتیجه خواص ضدخوردگی سامانه پلیمری بهبود یافته و همچنین نفوذپذیری آن نسبت به مایعات، گازها و بخار آب کاهش می یابد.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: قدرت و خلوص رنگی بالا، تنوع رنگی وسیع، ثبات نوری و حرارتی بالا، پراکنش بالا در سامانه های پلیمری، بهبود مقاومت مکانیکی و خواص ضدخوردگی سامانه های پلیمری، کاهش نفوذپذیری مایعات، بخار آب و گازها در سامانه های پلیمری، صرفه جویی در مصرف پیگمنت و صرفه اقتصادی بالا از مزایای این محصول به شمار می رود.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای این نانوپیگمنتهای هیبریدی گفت: از این محصول می توان در تهیه مستریچ های رنگی به عنوان عامل رنگ دهنده و تقویت کننده خواص مکانیکی در تولید کامپوزیت های پلیمری، الیاف، بطری و قطعات رنگی پلاستیک بهره برد.

وی گفت: اکنون به دنبال سرمایه گذار هستیم تا این محصول را به تولید انبوه برسانیم.

منبع: مهر

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است