خانه اقتصادیگزارش و تحلیل نمایی کلی از بازار پلیمرها

نمایی کلی از بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: در روزهای گذشته از انتظار بهبود در بازار پلیمرها سخن گفتیم و نشانه این بهبود را هم افزایش حجم معاملات در بورس کالا و بهبود تولید در صنایع تکمیلی برشمردیم. آمارهای دو هفته اخیر نشان می‌دهد که این رشد معاملاتی تاکنون محقق نشده، ولی هنوز هم شواهد بهبود بازار پابرجا هستند.

report and analysis

همچنین برخی از رسانه‌ها از تعویق بهبود در بازار پلیمرها خبر داده‌اند که گویا ذهنیت صحیحی به شمار می‌رود و شاید مکمل گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» باشد.

به‌صورت ساده‌تر و البته تنها بر پایه گزارش‌های قبلی باید عنوان کرد که بازار به یک فاز رشد و تقویت حجم تولید و معاملات نیاز دارد؛ ولی این بهبود تاکنون محقق نشده اگرچه هرچه زمان انتظار برای رونق بازار افزایش یابد، حجم تاثیرگذاری آن‌هم تقویت شده و فراگیرتر از انتظارات پیشین خواهد بود.

برخی داده‌ها همچون نزدیکی به روزهای پایانی سال تاثیری تاکنون بر بازار نداشته است یعنی منتظر ایفای نقش این سیگنال خواهیم بود. به‌صورت دقیق‌تر و با توجه به تجربیات سال‌های اخیر برای وضعیت بازار دو فاز مختلف را می‌توان مورد ارزیابی قرار داد.

در فاز اول این انتظار وجود دارد که برای تامین تقاضای مؤثر روزهای پایانی سال، حجم تقاضا به زودی افزایش یابد که به احتمال قوی به افزایش حجم معاملات منجر خواهد شد.

در فاز دوم شاهد رشد تقاضایی شدیدتر خواهیم بود؛ زیرا بسیاری از محصولات که فرآیند تولید سریع و ساده‌تری دارند از رشد تقاضا بهره برده ولی در کنار آن انگیزه‌های واسطه‌گری و سفته‌بازی هم به کمک بازار آمده و رشد تقاضای بزرگ‌تری را به ثبت می‌رساند.

این شرایط کلی البته به احتمال قوی در اسفند ایفای نقش می‌کند ولی پس از آن در روزهای پایانی سال جاری و روزهای ابتدایی سال آینده شاهد افت جدی تقاضا خواهیم بود.

وضعیت معاملات پلیمرها

در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا ۴۴ هزار و ۷۳۲ تن بود که به نسبت هفته قبل از آن یک درصد رشد داشته است. این در حالی است که متوسط حجم داد و ستد هفتگی پلیمرها در سال جاری ۵۸ هزار و ۴۲۱ تن بوده یعنی بر اساس معاملات امسال، حجم داد و ستد ۴/ ۲۳ درصد کمتر از متوسط امسال است.

البته متوسط حجم معاملات پارسال ۵۲ هزار و ۷۶۳ تن بوده که ۶/ ۵ درصد انحراف بین هفته گذشته و سال قبل را نشان می‌دهد.

همین داده‌ها نشان می‌دهد که اوضاع معاملاتی در هفته گذشته چندان هم وخیم نبوده ولی باید با دقت بیشتری در این خصوص صحبت کرد. حجم معاملات بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن خود به معنی رکودی نسبی در این بازار است؛ یعنی نمی‌توان از رونق بازار در هفته گذشته هم سخن گفت.

رشد عرضه ها در هفته گذشته

حجم عرضه‌ها در هفته گذشته ۷۷ هزار و ۴۵۳ تن بوده که به نسبت هفته قبل از آن ۷/ ۱۶ درصد رشد داشته است. این در حالی بود که متوسط عرضه هفتگی امسال ۶۸ هزار و ۲۰۹ تن و متوسط عرضه هفتگی سال قبل ۷۴ هزار و ۶۵۳ تن بوده است.

این دو داده نشان می‌دهد که فاز عرضه یعنی بستر اصلی معاملات در شرایط جذابی قرار داشته است و پتانسیل رشد حجم معاملات از این کانال کاملا متصور خواهد بود اگر این آمارها به قوت خود پایدار باقی بمانند.

حجم تقاضای پلیمرها در هفته گذشته ۶۹ هزار و ۵۳۹ تن بود که به نسبت هفته قبل از آن افتی ۵/ ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این رقم تقاضا به نسبت متوسط امسال یا سال گذشته بسیار ناچیز است ولی در شرایطی که سقف قیمتی در بورس کالا وجود ندارد هجوم تقاضا هم توجیه چندانی نخواهد داشت.

این در حالی است که رشد عرضه‌ها خود به معنی کاهش جذابیترقابت تعبیر می‌شود و عقب‌نشینی محدود تقاضا در این چارچوب هم قابل توجیه خواهد بود.

سهم 90 درصدی تقاضا

در هفته گذشته حجم تقاضا در برابر عرضه‌ها به کمتر از ۹۰ درصد رسید یعنی در برابر هر یک تن عرضه، ۹/ ۰ تن تقاضا ثبت شد که این رقم یکی از بدترین ارقام معاملاتی در سال‌های اخیر در بورس کالاست یعنی در روزهای خوب عرضه، شاهد روزهای بد تقاضا هستیم آن‌هم در شرایطی که حجم عرضه‌ها نیز یکی از بهترین ارقام در چند ماه اخیر به شمار می‌رود.

به‌صورت دقیق‌تر پتروشیمی‌ها گویا برای فروش به مشکل برخورد‌ه‌اند.  به کمک یک داده دیگر می‌توان این ادعا را بیشتر توضیح داد. در هفته گذشته کمتر از ۵۸ درصد از عرضه‌های کل پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

بازار در انتظار محرکهای مورد نیاز

این داده در کمترین سطح از هفته منتهی به ۱۰ اسفندماه سال گذشته تاکنون است یعنی حجم معاملات به نسبت عرضه، کاهش محسوسی داشته است. این در حالی است که روزهای پایانی سال نزدیک است و انتظار برای بهبود حجم معاملات در بازار وجود دارد؛ به شرطی که محرک‌های مورد نیاز بازار در اختیار قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است