خانه علمی پژوهشیمقالات روش هایی برای پاک کردن انواع رنگ

روش هایی برای پاک کردن انواع رنگ

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Cleaning Paint

مرجع پلیمر در بازار ایران: ممکن است همه ما زمانی و در موارد مختلف نیازمند روش و راهکاری مناسب برای پاک کردن انواع رنگ از روی سطحی خاص باشیم. در این مقاله سعی شده است تا با تشریح وضعیت های مختلف، برای هریک راهکار مناسبی ارائه شود

Cleaning Paint

پاک کردن انواع رنگ

پاک کردن رنگ روغنی و پلاستیک

در شغل نقاشی ساختمان حتی استاد کار ماهر هم ممکن است هنگام رنگ آمیزی رنگ بریزد. ریختن رنگ روغنی یا پلاستیکی روی سرامیک، شیشه یا حتی لباس های شما کاملا طبیعتی است. می توانید هر رنگی با روش مخصوص خود پاک کنید . از این جهت بهتر است نحوه پاک کردن رنگ روغنی و پلاستیکی را در این بخش بیاموزید.

نحوه پاک کردن رنگ از روی سرامیک

رنگ کردن دیوار و سقف مرحله آخر هر کاری است. با اینکه نقاشی ساختمان جلوه ای تازه به ساختمان می دهد اما ریختن رنگ روی زمین و تمیز کردن آن آدم را کلافه می کند. بهتر است برای راحتی کار کف ساختمان را قبل از رنگ آمیزی نایلون بکشید. حال اگر رنگ روی سرامیک ریخته است باید ابتدا با تی رنگ را پاک کنید. در صورتی که رنگ پلاستیکی باشد به راحتی رنگ پاک می شود.

اگر رنگ روغنی روی سرامیک ریخته شده است ابتدا می توانید با یک لیسه یا کاردک روی سرامیک بکشید تا رنگ پاک شود. در صورت باقی ماندن رنگ روغنی تنها کافیست تینر فوری ده هزار خریداری کنید. یک دستمال و لباس کهنه در دست داشته باشید و با ریختن تینر فوری روی سرامیک سریعا روی آن بکشید تا رنگ پاک شود.

به دلیل آسیب تینر فوری به دست حتما برای پاک کردن رنگ از دستکش استفاده کنید.

نحوه پاک کردن رنگ از روی شیشه

با خرید تیغ شیشه به راحتی می توانید رنگ های پاشیده شده روی شیشه را تمیز کنید. همچنین می توانید از آب و مایع ظرفشویی و تیغ (تراش) استفاده کنید. به این صورت که ابتدا کمی آب گرم را با مایع ظرفشویی مخلوط کنید و با اسفنج نرم روی قسمتی که رنگی شده بمالید. مخلوط آب و مایع ظرفشویی مانع خط افتادن روی شیشه می‌شود و لکه رنگ را نرم می‌کند.

در روشی دیگری اگر تعداد زیادی لکه ریز رنگ روی شیشه افتاده است بهتر است از یک حلال شیمیایی استفاده کنید. مخصوصاً اگر رنگ روغنی باشد با الکل بهتر پاک می‌شود. الکل را روی یک تکه پارچه بریزید و به راحتی رنگ را با آن پاک کنید. علاوه بر مالیدن الکل بر روی پارچه میتوانید از پدهای مخصوص پاک کردن لاک ناخن نیز استفاده کنید.

در نهایت اگر با استفاده از دو روش بالا که تقریبا همه ابزار آنها در اکثر خانه ها یافت میشوند موفق به از بین بردن لکه یا نوشته رنگ نشدید بهترین گزینه استفاده از اسپری های مخصوص پاک کننده رنگ روی شیشه یا اسپری های گاز شور است ، این اسپری ها در اکثر مراکز فروش لوازم جانبی ماشین ، کارواش ها و مراکز خرید بزرگ در دسترس هستند.

نحوه پاک کردن رنگ روغنی روی درب

برخی نقاشان ساختمان برای درب حیاط یا پنجره از دو رنگ استفاده می کنند. اگر یک رنگ روی رنگ دیر ریخته شود به راحتی قبل از خشک شدن می توانید با دستمال آنرا تمیز کنید. اما اگر رنگ خشک شود می توانید با تینر روغنی آنرا پاک کنید. توجه کنید که تینر فوری ده هزار باعث از بین رفتن رنگ زیرین می شود پس استفاده نکنید.

نحوه پاک کردن رنگ از روی لباس ها

زمان در این خصوص یکی از پارامترهای مهم است و هرچه سریعتر در جهت مقابله با لکه رنگ اقدام کنید نتیجه های بهتر خواهد بود لذا بهتر است قبل از خشک شدن رنگ روی لباس با یک چاقو، دستمال کاغذی سریعا رنگ را پاک کنید تا پخش نشود. اگر رنگ پلاستیکی باشد با یک دستمال خیس به راحتی رنگ پاک می شود. اما اگر رنگ روغنی باشد باید از نفت یا تینر روغنی استفاده کنید. یک ذره دستمال را با تینر روغنی آغشته کنید و لکه رنگ را تمیز کنید. سپس لباس را داخل لباس شویی بندازید تا خوب تمیز شود.

مواردی که ممکن است در خصوص لباس‌های سفید به شما کمک کند

  • به مدت ۳۰ دقیقه لباس‌های خود را در مخلوط آب داغ و پودر قرار دهید.
  • اگر لکه‌های رنگ بسیار قوی و ماندگار هستند بهتر است هر چند ساعت دوباره لباس‌ها را در همین مخلوط آب و پودر غوطه ور کنید.
  • پس از خیس خوردن لباس‌ها، آن‌ها را با آب خیلی داغ یا گرم کامل بشویید.
  • سپس یک دور لباس‌ها را در ماشین لباسشویی گذاشته و به صورت معمول بگذارید تا توسط ماشین هم شسته شود.
  • برای از بین بردن لکه‌های قوی مانند لکه‌های رنگ بهتر است از سفید کننده‌ها بدون کلر (یا سفید کننده‌های حاوی اکسیژن) استفاده کنید چرا که برخی سفید کننده‌های بسیار قوی ممکن است به شدت به بافت پارچه آسیب برسانند. یک راه حل دیگر هم که می‌توانید استفاده کنید این است که مقداری آب سرد و پودر سفید کننده بدون کلر را با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعتی لباس‌های خود را در آن قرار دهید و سپس در ماشین لباسشویی گذاشته و به صورت معمول شستشو دهید. اما استفاده از پودر لباسشویی برای هر نوع لباسی می‌تواند بی ضرر و بسیار مناسب باشد.
  • دقت داشته باشید که پس از خیساندن لباس‌ها در هر محلولی، آن‌ها را به صورت معمول شستشو دهید.
نحوه پاک کردن رنگ از روی لباس‌های رنگی

برای از پاک کردن لکه رنگ از روی لباس‌های رنگی می‌توانید مراحلی که برای لباس‌های سفیده گفته شد را دنبال کنید اما توصیه ما این است که برای لباس‌های رنگی مراحل زیرا اجرا کنید چرا که لباس‌های رنگی از خودشان مقدار رنگ دارند و ممکن است طبق دستورات بالا نتوان نتیجه خوبی گرفت:

  • یک تکه پارچه سفید را به مقداری پاک کننده ضدعفونی، الکل، اسپری مو یا هر حلال دیگری که حدود ۹۰% الکل دارد آغشته کنید.
  • سپس پارچه را به صورت ضربه‌های کوتاه و مداوم بر روی لکه‌‌های رنگ روی لباس بزنید. این کار را تا چند دقیقه به صورت مداوم انجام دهید.
  • پس از آن، لباس‌ها را با آب گرم بشویید.
  • پس از شست و شوی دستی با آب گرم می‌توانید آن‌ها را در ماشین لباس شویی قرار داده و با تنظیمات معمولی آن‌ها را بشویید.
  • اگر همچنان اثری از لکه‌ها بر روی لباس باقی مانده بود مراحل اول تا سوم همین بخش را دوباره تکرار کنید.
  • اگر لکه‌های رنگ بسیار قوی و ماندگار بود که در طی مراحل قبل از بین نرفتند، باید از پودر شستشو لباس مخصوص استفاده کنید. این پودر را با آب خیلی داغ مخلوط کنید و لباس‌های خود را در آن قرار دهید تا خیس بخورند. پس از ۳۰ دقیقه که لباس‌ها کاملا خیس خوردند شما شاهد از بین رفتن لکه‌های رنگ خواهید بود.
  • پس از خیساندن لباس‌ها در محلول‌های پاک کننده حتما آن‌ها را یک بار در ماشین لباسشویی با تنظیمات معمولی نیز برای شستشو قرار دهید.
نحوه پاک کردن رنگ از روی چرم

اگر استفاده از پولیش چرم کارآمد نباشد مقداری الکل را روی یک سواب پنبه یا حوله قرار دهید. سپس لکه را مالش دهید تا تمام رنگ پاک شود. استفاده کمتر ار الکل بر روی چرم بسیار مهم است چون سبب خشکی آن می شود.

ساخت خانگی محلول پاک کننده رنگ قدیمی وسایل منزل

زمانی که رنگ وسایل منزلتان کهنه می شود و رنگ و روی اولیه را ندارد احساس می کنید که دیگر زمان کنار گذاشتن و جایگزین کردن یک وسیله جدید است اما می توانید با پاک کردن رنگ قدیمی و نوسازی آنها با یک رنگ آمیزی زیبا دوباره از وسایل کهنه استفاده کنید البته با یک رنگ و نمای دیگر. اگر قصد رنگ کردن وسایل کهنه منزلتان را داریدقطعا با یک مشکل مواجه هستید. لایه رنگ قدیمی که نمی دانید چگونه می شود به سادگی آنرا برداشت.

برای اینکار می توانید مقداری محلول آب و سرکه را بجوشانید و شیء مورد نظر را یک ساعت درآن بخوابانید. پس از این مدت، خواهید دید که لایه های رنگ کهنه به راحتی جدا می شود و تمیز کردن شیء مورد نظرتان راحت است.

نحوه پاک کردن رنگ از روی فرش
  • یک حوله یا پارچه یا دستمال جذب کننده را بر روی رنگ به آرامی قرار دهید تا مقداری از رنگ را در خود جذب کند ،دقت کنید که دستمال را فشار ندهید تا رنگ بر روی فرش لکه ایجاد نکند.
  • برای رنک های پایه آب استفاده از آب گرم و کمی مواد شوینده برای باقیمانده رنگ مناسب خواهد بود.
  • اگر رنگ هنوز مرطوب است، یک حوله یا پارچه یا دستمال جذب کننده را بر روی رنگ به آرامی قرار دهید تا مقداری از رنگ را در خود جذب کند.
    اگر رنگ پایه آب خشک است، از آب گرم و کمی مواد شوینده استفاده کنیدو اجازه دهيد تا رنگ نرم شود.
  • هنگامی که رنگ نرم شده است، از چاقو یا وسیله مشابه استفاده کنید تا لکه های رنگ را خرد کند. استفاده از حلال آماده شده در طول کار اثربخش خواهد بود. اگر رنگ هنوز نرم نشده نباشد، بایستی از از یک بخارشوی برای نرم کردن و پاک کردن لکه رنگ استفاده کنید.
  • اگر رنگ روغنی باشد می‌توانید بعد از برداشتن لكه رنگ با دستمال كاغذی تمیز، مقدار زیادی آرد روی لكه بریزید و پس از چند ساعت كه آرد رنگ را جذب كرد، آرد را با دقت جارو كنید. اگر باز هم مقداری از لكه باقی ماند، از آرد بیشتری استفاده كنید و بگذارید زمان بیشتری روی لكه باقی بماند. اگر باز هم به‌طور كامل پاك نشد، باقیمانده لكه را با دستمالی كه به مقدار كمی ترپانتین یا تینر آغشته كرده‌اید، به آرامی پاك كنید. برای ازبین بردن بو و باقیمانده حلال هم می‌توانید از پودر جوش شیرین (كربنات سدیم) استفاده كنید. اگر رنگ روغنی باشد بایستی از حلال مثل استون، تینر و … استفاده شود و البته این نکته ضروری است که ممکن است حلال های این گروه بروی رنگ فرش هم اثر نامطلوب داشته باشند.
روش هایی ساده برای پاک‌کردن رنگ‌ اسپری شده از روی بدنه خودرو

حلال های متنوعی برای رنگ ها وجود دارند که میتوانند به حذف رنگ  کمک کنند. حلال های مختلف اثرات مختلفی روی رنگ اصلی و لایه نهایی خودرو خواهند داشت. لازم است ابتدا روی بخش کوچکی کار را تست کنید و پس از اطمینان از صحت عملکرد حلال، کار را ادامه دهید.

استفاده از استون یا پاک کننده لاک ناخن

پاک کننده لاک ناخن (نمونه های بدون استون و دارای استون)، بهترین گزینه در بین حلال هاست که معمولا کمترین اثر منفی را روی رنگ اصلی میگذارد. رقیق کننده لاک و استون خالص گزینه های بعدی هستند. در صورت در دسترس نبودن این مواد، بنزین و گازوییل نیز میتوان استفاده کرد ولی باید توجه کنید که این مواد احتمالا روی رنگ اصلی خودرو نیز تاثیر منفی خواهند گذاشت.

یک حوله نرم به عنوان پد پاک کننده استفاده کنید زیرا برخی پارچه ها با زبری ایکه دارند می توانند به رنگ اصلی خودرو آسیب وارد کنند. توجه داشته باشید که پارچه خشک را روی رنگ نمالید سعی کنید که حوله و یا پارچه نرم همیشه مرطوب باشند. از آنجایی که استون یک ماده فرار است به محض آنکه حوله شما خشک شد با استفاده از استون و یا پاک کننده ناخن آن را مرطوب نگه دارید.

سعی کنید پارچه نرم و یا حوله آغشته به استون و یا پاک کننده ناخن را، به آرامی و دایره ای وار روی قسمت رنگدار خودرو بکشید. سعی کنید در حوالی محل رنگ شده روی بدنه خودرو را نیز دستمال بکشید. بیاد داشته باشید که رنگ با مالش شما به پارچه منتقل می شود هر چند لحظه یک بار پارچه و یا حوله را عوض کنید تا زمانی که تمام رنگ روی بدنه خودرو پاک شود.

بعد از استفاده از حلال، حتما ماشین را با دقت بشویید تا اثری از آنها روی رنگ اصلی خودرو باقی نماند

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است