خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته

مروری بر بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته چندان پر رخداد ظاهر نشد و تعداد روزهای محدود معاملاتی را هم نمی توان به عنوان یک شاخص قیمتی و یا ملاکی برای ارزیابی داده های پیش رو مورد توجه قرار داد. این در حالی بود که حتی در همین شرایط بسیار ضعیف معاملاتی هم شاهد روند کاهشی قیمت ها بودیم اگرچه اوج این روند کاهشی را می توان در پایان هفته گذشته جستجو کرد.

محصولات پتروشيمي

افت قیمت و تعطیلات

تعطیلات پیشین و کاهش شدید حجم تقاضا را می توان دلیل اول افت قیمت ها به شمار آورد ولی در کنار آن برخی اخبار درباره  برنامه های های جدید دولت در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی را می توان دلیل دیگر این روند کاهشی به شمار آورد.

فعالان بازار بر این باورند که به زودی فقط شرکت های اصلی تولیدکننده و نمایندگان آن ها اجازه صادرات محصولات پتروشیمی را در اختیار خواهند داشت و این نکته به معنی آن است که معامله گران خرد در بازار دیگر اجازه صادرات نخواهند داشت.

خروجی این مطلب نیز به بر طرف شدن یکی از دغدغه های اصلی بازار یعنی صادرات به صورت پیله وری مخصوصاً به کشور عراق منتهی خواهد شد که می تواند تأثیر بسزایی در حمایت از بازار داخلی و همچنین حمایت از تولید ملی داشته باشد.

نیمه تعطیل بودن هفته گذشته به کاهش محسوس حجم معاملات در بورس کالا نیز منتهی شد تا جایی که شاهد کاهش جدی حجم عرضه و تقاضا در بازار محصولات شیمیایی و پلیمری بودیم که در نیمه تعطیل بودن بازار فضای چندانی را برای انتقاد فراهم نکرد.

کمترین حجم معاملات پلیمرها

به عنوان مثال حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون رسیده و حجم عرضه ها به شدت کاهش داشته است که یکی از کمترین سطوح عرضه در یکسال و نیم اخیر به شمار می رود.

 با توجه به کاهش عرضه ها در هفته گذشته این احتمال وجود دارد که حجم عرضه در هفته جاری افزایش یابد که می تواند به حمایت از بازار و منطقی شدن قیمت ها کمک کند. رخدادی که در نهایت با سخت گیری های صادراتی به نفع همه خواهد بود ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که باید اولویت تأمین نیاز واحدهای مصرف کننده در صنایع تکمیلی باشد و در فاز دوم به سراغ صادرات مازاد بر نیاز برویم.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است