خانه تکنولوژي کاتالیست ایرانی در مسیر بازارهای اروپایی

کاتالیست ایرانی در مسیر بازارهای اروپایی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: محسن بهمنی محقق ارشد گروه پژوهشهای کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد کاتالیست سنتز متانول گفت: این پروژه قریب به ۱۰ سال است که درحال پژوهش و بررسی در مقیاس های آزمایشگاهی، بچ و مینی پایلوت و پایلوت است.

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر یک واحد پایلوت نیمه صنعتی با ظرفیت تولید ۶۰۰ کیلو در روز در اراک ایجاد شده است. و علاوه بر معرفی آن در داخل برای تست به کشورهای اروپایی ارسال شد و تایید محصول گرفته شده است و در حال مذاکره برای عقد قرارداد فروش به شرکتهای اروپایی یا جوینت ونچر برای عرضه این کاتالیست در بازارهای جهانی هستیم.

ثبت دو پتنت خارجی برای فرمولاسیون این کاتالیست

وی افزود: در حال حاضر فرمولاسیون این کاتالیست در قالب دو پتنت خارجی ثبت شده و در EPO و PCTمنتشر شده است و در آینده با توجه به انتشار این پتنت ها، کاتالیست سنتز متانول تحت عنوان برند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دنیا امکان عرضه خواهد داشت. بر همین اساس به نظر می رسد که باید میزان ظرفیت تولید به ۱۲۰۰ کیلو در روز ارتقا پیدا کند تا ضمن تامین نیاز داخل شرایط صادرات محصول نیز فراهم شود.

محقق ارشد گروه پژوهشهای کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: تمام شرکتهای دارای لایسنس کاتالیست هیچوقت تنها لایسنس عرضه نمی کنند بلکه خود یک واحد تولیدی صنعتی کاتالیست دارند که محصول را تولید و به مشتریان عرضه می کنند اما با تعریف وظایف گذشته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مبنی بر تحقیق و کسب دانش فنی بود، تولید کاتالیست میسر نبود اما با تغییر عملکرد این شرکت به منظور تولید محصولات فناورانه، در نظر داریم تا امکان تولید کاتالیست سنتز متانول در مقیاس صنعتی را فراهم کنیم. واحد پایلوت اراک در حال حاضر بصورت مداوم و روزانه تولید نمی‌کند که در صورت صنعتی شده واحد تولید کاتالیست سنتز متانول ضمن افزایش مقیاس از ۶۰۰ کیلو به ۱۲۰۰ کیلو در روز باید تولید روزانه نیز داشته باشد و در این صورت ضمن تامین نیاز داخل امکان صادرات به کشورهای دیگر نیز وجود خواهد داشت.

نیاز داخلی این نوع کاتالیست

بهمنی میزان نیاز داخل به این کاتالیست را ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۵ واحد فعال متانول در کشور داریم که برای تولید به این کاتالیست نیاز دارند و از کشورهای دیگر وارد می کنند این واحدها شامل دو واحد ۵ هزار تنی در روز تولید متانول در پتروشیمی زاگرس، واحد ۳ هزار تن در روز پتروشیمی فناوران، واحد ۲ هزار تن در روز پتروشیمی خارک و واحد ۲۵۰ تن در روز پتروشیمی شیراز است.

بهمنی در ادامه به کاتالیست های دیگر این گروه که دارای لایسنس بوده و پایلوت آنها اجرا شده اشاره کرد و گفت: دو کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین و دمای بالا مورد نیاز واحد‌های آمونیاکی که Co را به Co2تبدیل می کند نیز دستاوردهای دیگر این گروه است. تولید کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین از نظر مواد اولیه شبیه کاتالیست سنتز متانول است و تنها از نظر ترکیب درصد اجزای سازنده با هم تفاوت دارند به عبارتی از نظر فرمولاسیون شبیه هم هستند بر همین اساس این امکان وجود دارد که از واحد تولید کاتالیست سنتز متانول در مقاطع زمانی کاتالیست انتقال آب و گاز در دمای پایین تولید کرد. به عبارتی ایجاد یک واحد تولیدی برای تولید دو کاتالیست مختلف خواهد بود.

محقق ارشد گروه پژوهشهای کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد که در صورت جذب مشتری نیازمند تولید روزانه خواهیم بود و باید تولید مداوم هر چه زودتر آغاز شود قطعا با تاییدی که از شرکت‌های اروپایی دریافت کردیم تولید کنندگان ایرانی نیز در آینده به جای واردات این کاتالیست از نمونه داخلی استفاده خواهند کرد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است