خانه تکنولوژي روش جدیدی برای رنگ کردن موها و خلق سایه‌های تیره‌ با گرافن

روش جدیدی برای رنگ کردن موها و خلق سایه‌های تیره‌ با گرافن

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Graphen

مرجع پلیمر در بازار ایران: در تحقیق جدید، محققان این ماده را آزمایش کرده و از صفحه‌های گرافنی برای ساختن رنگی استفاده کرده‌اند که به سطح موها چسبیده و باعث تشکیل پوششی می‌شود که حتی در برابر 30 مرتبه شست‌وشوی موها هم مقاومت می‌کند، بدون این‌که نیازی به مواد شیمیایی باشد که باعث باز شدن کوتیکول موها و آسیب به آن‌ها شوند.

“جیاکسینگ هوانگ” نویسنده ارشد این مقاله و دانشمند مواد در دانشگاه نورث وسترن بیان می‌کند: «موهای شما درون فلس‌های کوتیکولی همچون فلس‌های ماهی قرار دارد و باید از آمونیاک یا آمین‌های آلی استفاده کرد تا این فلس‌ها بلند شده و به مولکول‌های رنگ اجازه داده شود خیلی سریع به درون موها نفوذ کنند. اما بلند کردن کوتیکول‌ها باعث شکننده شدن ساقه‌های مو شده و آسیب به موها از طریق پروکسید هیدروژن شدت می‌یابد. این ماده، برای ایجاد واکنش به‌منظور سنتز رنگ مو استفاده می‌شود، زمانی که رنگ‌دانه‌ها هنوز درون موها قرار دارند».

Graphen

به گفته این محقق، این مشکل به‌صورت تئوری از طریق رنگی برطرف خواهد شد که به‌جای نفوذ در داخل موها، آن‌ها را بپوشاند.

“هوانگ” می‌گوید: «بااین‌حال مشکل آشکار دیگر این رنگ‌های پوششی معمولی آن است که با شستن به‌راحتی از بین می‌روند».

رنگ موی دائم با گرافن

اما زمانی که وی از تیم تحقیقاتی خود خواست تا نمونه‌های موی انسانی را با محلول ورقه‌های گرافن بپوشانند، توانستند موهای بلوند و پلاتینی را به رنگ مشکی درآورند که با 30 بار شستن نیز همچنان مشکی باقی می‌ماند. این تعداد شستن برای رنگ مو به‌عنوان «دائمی» در نظر گرفته می‌شود.

به بیان محققان، چنین اثربخشی بالایی به دلیل ساختار گرافن است. این ماده از صفحه‌های باریک و انعطاف‌پذیری تشکیل‌شده که می‌تواند خود را با سطوح ناهموار منطبق کند.

“هوانگ” در این رابطه می‌گوید: «یک ورقه کاغذ را تصور کنید. مثلاً یک کارت تبلیغاتی بسیار سفت و محکم که به‌راحتی خم نمی‌شود. اما اگر یک صفحه بزرگ روزنامه را بردارید، به‌راحتی می‌توانید آن را تا کرده و خم کنید. همین ویژگی باعث می‌شود تا ورقه‌های گرافن یک ماده پوشاننده عالی به وجود آورند».

زمانی که این پوشش شکل گرفت، ورقه‌های گرافن در دور نگه‌داشتن آب، حین شست‌وشوی مو بسیار عالی عمل می‌کنند. درواقع این ورقه‌ها مانع فرسایش گرافن و پیوند پلیمری – که تیم تحقیق به محلول اضافه کرد تا به چسبندگی رنگ کمک کند- می‌شوند.

رنگ‌های گرافنی مزیت دیگری نیز دارند. هر موی پوشش داده‌شده همچون سیم کوچکی است که می‌تواند گرما و الکتریسیته را انتقال دهد؛ به این معنی که موهای رنگ‌شده با گرافن به‌راحتی الکتریسته ساکن را از بین می‌برند و درنتیجه مشکل پرواز موها در هوای خشک زمستان کاهش می‌یابد.

همچنین پوسته‌های گرافن برخلاف مولکول رنگ‌های دیگر، به‌اندازه‌ای بزرگ هستند و درنتیجه از طریق پوست جذب نمی‌شوند.

گفتنی است اگرچه گرافن معمولاً به رنگ مشکی است، اما اکسید گرافن تقریباً قهوه‌ای روشن است. بااین‌حال رنگ اکسید گرافن به‌تدریج با واکنش‌های شیمیایی و گرما تیره‌تر می‌شود و به همین دلیل می‌توان از این رنگ برای ایجاد سایه‌های مختلف و آمبره موها استفاده کرد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است