خانه خبراخبار علمی پژوهشی ساخت سبک ترین فلز در جهان که 99/99 درصد آن توخالی از ساختار پلیمری

ساخت سبک ترین فلز در جهان که 99/99 درصد آن توخالی از ساختار پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
فلز

به گزارش دپارتمان علمی مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت ) : ریزتورینه (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌ بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک تو خالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است.

فیلم جدید بوئینگ، نمونه جالبی از عملکرد احتمالی این ماده را به نمایش می‌گذارد که برای مثال می‌توان از آن به عنوان اجزای ساختاری جدید در صنعت هوافضا استفاده کرد. ریزتورینه می‌تواند تا میزان زیادی در وزن صرفه‌جویی کرده و هواپیماهای با بهره‌وری سوخت بالا را ارائه کند.فلز

این فلز ۱۰۰ برابر سبک‌‌تر از یونولیت است اما در عین حال مانند فلزات سخت و مقاوم است، و این به آن معنی است که تنها به ایستادن روی تارهای یک قاصدک خلاصه نمی‌شود و می توان از این ساختار جدید در سیستم های هوانوردی استفاده کرد، جایی که دو فاکتور استحکام و سبکی حرف نخست را می زنند.

الهام از ساختار استخوان

در ساخت این ماده از ساختار استخوان الهام گرفته شده است که مهمترین ویژگی آن استحکام بیرونی و وجود انبوه منافذ درونی است. وجود انبوهی از منافذ ریز و درشت در این ماده جدید موجب شده تا بتوان به جرأت گفت ۹۹.۹۹ درصد آن از هواست.

شبکه ریز موجود در این ماده از لوله‌های توخالی فلزی شبکه‌ای از جنس نیکل ساخته شده‌است. دیواره هر یک از این لوله‌ها ۱۰۰ نانومتر است، یعنی هزار برابر باریک‌تر از موی انسان. سلول‌های باز در این ساختار قابلیت فشرده‌سازی قابل توجهی به ریزشبکه می‌بخشد، یعنی این فلز می‌تواند حجم زیادی از فشار را تحمل کند.

گفتنی است فلز یاد‌شده به قدری سبک و جاذب نیرو است که چنانچه تخم‌مرغی را داخل آن گذاشته و آن‌ را از طبقه بیست و پنجم ساختمانی به پایین بیندازید تخم‌مرغ سالم خواهد ماند. به گفته بوئینگ استفاده از این ماده امکان ساخت هواپیماهای بسیار سبک را برای بوئینگ فراهم کرده و کاهش وزن باعث کم‌مصرف شدن هواپیماها خواهد‌ شد.

منبع: sciencealert.com

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است