خانه علمی پژوهشی طراحی پلیمر هوشمند حافظه‌شکلی‌دار زیست‌تخریب‌پذیر

طراحی پلیمر هوشمند حافظه‌شکلی‌دار زیست‌تخریب‌پذیر

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: نخستین پلیمر هوشمند حافظه شکلی‌دار  (Shape Memory Polymer)زیست‌تخریب‌پذیر در قالب پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد آمنه نواصر، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد.

آرش مرادزادگان، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: پلیمرهای حافظه‌شکلی‌دار، پلیمرهایی هستند که در دمای خاصی تغییر شکل می‌دهند اما مجدد به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: پلیمرهای زیادی در این زمینه مطالعه شده و نتایج آن در ژورنال‌های مختلف خارج از کشور انتشار داده شده است اما برای پلیمری که در این پروژه طراحی شده است، مد نظر داشتیم که زیست‌تخریب‌پذیر باشد، بنابراین پلیمری با این ویژگی پیش از این ساخته نشده بود.

استاد راهنمای این پروژه خاطرنشان‌کرد: این پلیمر در دمای 41 درجه پاسخگویی می‌کند و سپس مجدد به حالت اولیه خود بازمی‌گردد و واکنشی که انجام می‌دهد برگشت‌پذیر است. یعنی در دمای مختلف واکنش نشان می‌دهد و بعد به شکل اولیه خود باز می‌گردد. از آنجایی که دمای محرک این پلیمر به دمای بدن نزدیک است انتظار می‌رود کاربردهای زیادی داشته باشد.

کاربرد پلیمرهای هوشمند

مرادزادگان با اشاره به کاربردهای این بسپار SMP، افزود: پلیمرهای حافظه‌شکلی‌دار کاربردهای ویژه‌ای دارند و هرچقدر که محرک دمای  این پلیمرها به دمای بدن نزدیک‌تر باشد، به طور قطع از اولویت بالاتری در کاربرد زیستی برخوردار هستند. از جمله کاربردهای پلیمر حافظه‌شکلی‌دار می‌توان به فوم زیر کفش‌های اسپرت اشاره کرد که به اصلاح می‌گویند این فوم‌ها Memory Effect دارند؛ یعنی شکل گودی پا را به خود می‌گیرند و در آن دما به همان حالت باقی می‌مانند.

وی تصریح کرد: این پروژه بیشتر جنبه کاربردی دارد و ایده این کار از آنجا آمد که پروژه‌ها به سمت کارآفرینی سوق داده شود. معاونت پژوهشی دانشگاه برای پایان‌نامه‌هایی که علاوه بر جنبه بنیادی به جنبه کاربردی نیز توجه می‌کنند امتیازات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. همچنین می‌توان با جاهایی که می‌توان از این طرح استفاده کرد، رایزنی کرد و آن ‌را به سمت تولید انبوه پیش برد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است