خانه علمی پژوهشیمقالات توسعه پلیمرهای فتوکرومیک کریستال مایع

توسعه پلیمرهای فتوکرومیک کریستال مایع

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Photochromic Liquid Crystalline

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه مسکو موفق به سنتز پلیمرهای فتوکرومیک کریستال مایع شده‌اند. این مواد ویژگی‌های نوری کریستال‌های مایع را با خواص مکانیکی پلیمرها ترکیب می‌کند. در این پلیمرها جهت‌گیری مولکولی به سرعت تحت تاثیر میدان‌های خارجی تغییر می‌کند و تشکیل پوشش، فیلم و جزئیات اشکال پیچیده را می‌دهد. یکی از مزیت‌های مهم این نوع سیستم‌ها در مقایسه با کریستال‌های مایع با وزن موکولی کم این است که پلیمرهای کریستال مایع در دمای اتاق در حالت شیشه‌ای با جهت گیری مولکولی ثابت قرار دارد.

پلیمرهای کریستال مایع شامل مولکول‌هایی با وزن مولکولی بالا هستند که تحت عنوان ماکرومولکول نامیده می‌شوند. این پلیمرها به شکل شانه‌ای بوده که در آن قطعات سخت و حساس به نور آزو بنزن به زنجیره پلیمری انعطاف پذیر توسط گروه‌های CH2 متصل شده است. هنگامی که نور به این نوع پلیمرها تابیده می‌شود گروه‌های آزو بنزن ایزومره می‌گردد و در نهایت خواص نوری پلیمر تغییر می‌کند.

این مطالعات در دو بخش انجام گردید: 1- تابش بر روی فیلم‌های پلیمری توسط نور UV غیر پلاریزه که باعث وقوع فرآیند ایزومریزاسیون نوری (بازآرایی پیوندهای داخل مولکول پلیمر تحت تاثیر نور) گردید. 2- تابش توسط نور پلاریزه  که منجر به فرآیند جهت گیری نوری (تغییر جهت گیری قطعات آزو بنزن با نور پلاریزه) گردید. این امر تا زمانی اتفاق می‌افتد که جهت گیری قطعات آزو بنزن عمود بر نور پلاریزه باشد و دیگر قادر به جذب نور نباشند. فرآیند جهت گیری نوری باعث دورنگی و انکسار مضاعف نور می‌گردد.

فرآیندهای ایزومریزاسیون نوری و جهت گیری نوری در مواد هوشمند کاربرد دارند. این پلیمرها به هر محرک خارجی واکنش می دهند و می‌توانند برای ثبت، ذخیره و انتقال داده‌ها و همچنین در دستگاه‌های نوری با پیچیدگی متنوع مورد استفاده قرار بگیرند.

دانلود کامل مقاله توسعه پلیمرهای فتوکرومیک کریستال مایع:

 Photo-Orientation Phenomena in Photochromic Liquid Crystalline Azobenzene-Containing Polymethacrylates with Different Spacer Length

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است