خانه اقتصادی پیش بنینی 40 میلیارد دلاری ارزش تولید محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه ششم

پیش بنینی 40 میلیارد دلاری ارزش تولید محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه ششم

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگنه

مرجع پلیمر در بازار ایران: بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه دوشنبه (ششم شهریورماه) دربرنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» که به مناسبت هفته دولت از شبکه یک سیما پخش شد، به پرسش‌هایی در حوزه‎های مختلف مرتبط با صنعت نفت پاسخ داد و بار دیگر بر ضرورت همدلی و همراهی در مسیر منافع ملی تاکید کرد.

رنگنه

زنگنه درباره جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز و این که چه زمانی زنجیره تکمیل ارزش به‌طور واقعی اتفاق می‌افتد، توضیح داد: نفت خام تنها برش‌های کمی از آن (۴ تا ۵ درصد) قابل تبدیل به خوراک‎های پتروشیمی است، این که برخی فکر می‌کنند همه نفت خام را می توان در اختیار پتروشیمی قرار داد غیرممکن است و هیچ جای دنیا چنین شرایطی وجود ندارد.

وی با بیان این که دو برنامه برای جلوگیری از خام فروشی در دستور کار ما قرار دارد، تصریح کرد: نخست، توسعه صنعت پتروشیمی است و دیگر افزایش ظرفیت پالایش است.

وزیر نفت با اشاره به این که تولید پتروشیمی در سال ۷۶ یک میلیارد دلار بود افزود: در صورت همراهی و استفاده از فاینانس‎های خارجی ظرف برنامه پنجساله ششم این رقم به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد که عمدتا باید از سرمایه خارجی، فاینانس و صندوق توسعه ملی استفاده کرد.

وزیر نفت درباره این که چه زمانی توسعه میدان گازی پارس جنوبی به پایان می رسد، تصریح کرد: کمتر از ۲ سال آینده کار پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به پایان می رسد و نخستین تولید فاز ۱۱، ۴۰ ماه پس از امضا قرارداد آغاز می شود.

وی ادامه داد: با تکمیل ۲۷ فاز پارس جنوبی، تولید ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد که از قطر بیشتر خواهد بود.

زنگنه در پاسخ به پرسش مجری درباره ارزیابی جلسه اخذ رای اعتماد گفت: رای اعتماد نمایندگان مجلس در این دوره، بالاترین میزان اعتماد به وزیر نفت معرفی شده از سوی دولت در تاریخ صنعت نفت ایران بود و این رخداد را از آن جهت که نشان‎دهنده همدلی و همگرایی دولت و مجلس است، باید گرامی داشت.

وی به نطق خود در روز کسب رای اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: آن روز گفتم از این‎که شاهد همدلی، متانت و اعتدال در مجلس هستم خوشحالم زیرا این‎ها نیازهای ما برای پیشرفت است. گفتم باید با همدلی با هم بسازیم تا بتوانیم ایران را بسازیم.

وزیر نفت افزون بر همدلی و همراهی مجلس و دولت، رای اعتماد بالایی که از مجلس دهم گرفت را حاصل اعتماد نمایندگان مجلس به عملکرد مجموعه وزارت نفت در سال‎های اخیر دانست و گفت: این عملکرد را مدیون همکارانم در بخش‎های مختلف صنعت نفت هستم؛ اعم از بخش افزایش تولید نفت و گاز، امور اوپک و فروش و بازاریابی نفت، گازرسانی، پتروشیمی‎ها و پالایشگاه‎ها و همکاری‎هایی که در بخش دیپلماسی انرژی در سطوح بین‎المللی به عمل آمد.

جلوگیری از سوزانده شدن ۹۵ درصد گازهای همراه نفت 

وزیر نفت درباره افزایش سوزاندن گازهای مشعل و این که آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: بله؛ وقتی روزانه یک میلیون بشکه نفت به تولید اضافه شود طبیعی است سوزاندن گازهایی که با نفت همراه است، افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: کارهایی که باید برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت انجام شود این است که این گازها باید جمع آوری شود و در کارخانه های ان جی ال، شیرین‌سازی و تفکیک شوند. بخشی از آن که گاز طبیعی است به شبکه سراسری ارسال شود و برخی دیگر که مایعات است خوراک پتروشیمی شود.

زنگنه با اشاره به اجرای طرح‌های ان جی ال به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای کاهش سوزاندن گازهای همراه، گفت: ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰، بیدبلند ۲، خارک، طرح پالایشگاه قشم برای گاز همراه میدان هنگام، طرح‌هایی هستند که باید تکمیل شوند.

وی ادامه داد: در دولت متعهد شدم تا پایان برنامه ششم جلو سوزاندن بیش از ۹۵ درصد گازهای همراه نفت گرفته شود و به خوراک با ارزش برای پتروشیمی‌ها تبدیل شود.

زنگنه درباره بهبود وضع معیشت کارکنان نفت که پرسش مجری برنامه بود، توضیح داد: مسئله معیشت کارکنان صنعت نفت سه بخش است؛ نخست، معیشت کارکنان رسمی است که در این سال‎ها حقوق کارکنان نفت بیشتر از تورم بالا رفته است. من مدافع این هستم که باید به وضعیت معیشت کارکنان نفت به صورت ویژه رسیدگی شود، به ویژه این که شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های دیگر ما باید طبق قانون دولتی بمانند و قابل خصوصی سازی نیستند. اما مجتمع‌های پتروشیمی‎ و پالایشگاه‌ها خصوصی شدند.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران وقتی دولتی مانده است باید بتواند همانند یک بنگاه عمل کند و قدرت رقابت با شرکت‎های منطقه را داشته باشد. نمی توان با شرکت ملی نفت و کارکنان آن همانند یک اداره کل رفتار کرد. ما در داخل و خارج رقیب داریم و بعضی مواقع بهترین کارکنان را به دلیل این رقابت از دست می‌دهیم و از اینجا آسیب می بینیم که باید به آن توجه کرد. ضمن این که شرایط کاری سختی هم در مناطق عملیاتی داریم.

وزیر نفت سپس به کارکنان قراردادی مدت موقت اشاره کرد و با بیان این که کارکنان مدت موقت همانگونه که در مجلس عنوان کردم حقوق مناسبی دریافت نمی کنند، تصریح کرد: ارکان ثالث یا نیروهای پیمانکاری نیز بخش دیگری از کارکنان صنعت نفت هستند که قرارداد مستقیم با آنها نداریم.

وی با این مقدمه یادآور شد: در سال ۸۴ که از وزارت نفت رفتم کل کارکنان رسمی و پیمانکاری نفت کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بودند که این تعداد در سال ۹۲ با وجود آن که کاری اضافه نشده بود و ۲۵ هزار نیرو به دلیل خصوصی سازی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها از آن جدا شده بود به ۲۲۰ هزار نفر رسید در حالی که باید ۹۵ هزار نیرو داشت.

زنگنه ادامه داد: شما فکر کنید به ازای یک سمت، دو و نیم نفر کار کنند چه وضعی در این سیستم ایجاد می شود؟

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا با مازاد نیرو روبه‌رو هستید، گفت: من نمی خواهم بگویم مازاد؛ می‌خواهم بگویم در برخی بخش‌ها به شدت تراکم نیرو داریم و در بخش‌های‎های دیگری نیروی متخصص و ماهر کم داریم. یعنی بخش مدیریتی ما مرتب لاغر و ضعیف می شود و در دیگر سو، تعداد زیادی نیرو داریم.

وی تصریح کرد: در چنین وضعی، سازمانی که می تواند با ۸۰ هزار نفر به خوبی اداره شود وقتی ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار نفر نیرو داشته باشد از نظر مدیریتی دچار بحران می‌شود. به‌واقع ما چهار سال روی این موضوع فکر کردیم.

وزیر نفت با بیان این که ما به دنبال حذف کردن نیرو در این شرایط اشتغال نیستیم، تصریح کرد: ما در سطوح خیلی بالا به نیرو نخبه نیاز داریم فشارهم زیاد است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است